«دست بلند کردن بر زن، فرهنگ طالبانی و عمل تروریستی‌ است»

یک مامور پلیس که زنی را کتک زده بود، برای همیشه از خدمت محروم شد

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان، در صفحه رسمی فیس‌بوک خود از دستگیری و اخراج سربازی که زنی را در مرز تورخم کتک زده بود، خبر داده و رفتار او را طالبانی و تروریستی خوانده و گفته است: «دست بلند کردن روی زن، فرهنگ طالبانی است و هرکس این ظلم را مرتکب شود، تروریست است.»

چندی پیش ویدیویی در صفحات اجتماعی افغانستان منتشر شد که نشان می‌داد یک سرباز افغان در مرز تورخم، یک زن مسافر را با کابلی که در دست ‌دارد، می‌زند. این رفتار خشونت‌آمیز سرباز افغان، آن‌هم با یک زن، با واکنش‌های تندی مواجه شد. مردم افغانستان از حکومت به ویژه مسئولان وزارت کشور به‌شدت انتقاد کردند و خواستار پیگیری قضیه و دستگیری پلیس کابل به دست شدند.  

در ابتدا و پس از انتشار ویدیو کتک زدن زن مسافر افغان از سوی پلیس این کشور در مرز تورخم، استاندار جلال‌آباد که مسئول درجه یک این منطقه به شمار می‌رود، به مردم اطمینان داد که قضیه را بررسی می‌کند و سربازی را که رفتاری ضد انسانی داشته شناسایی می‌کند و به دست قانون می‌سپارد.

شهروندان افغان با دیدن این ویدیو خبر دادند که پلیس افغانستان و پاکستان در دو طرف مرز تورخم، با هیچ مسافری درست رفتار نمی‌کنند و هر کار دلشان می‌خواهد می‌کنند. این وضعیت باید تغییر کند و مسافران بیشتر از این آزار و اذیت نشوند و پلیس به وظیفه اصلی‌ خود که ارائه خدمات به مسافران است بپردازد.

حالا آقای آرین در واکنش به همین موضوع در صفحه رسمی فیسبوک خود نوشته: «ویدیویی که در منطقه تورخم از جریان شلاق‌زدن یک سرباز به یک زن گرفته شده، بررسی شد. این سرباز «وهاب» نام دارد و ضمن مجازات، برای همیشه از دولت اخراج شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «پلیس، اجراکننده قانون است و روی تقویت و ارتقای ظرفیت آن کار می‌شود. پلیس، نیروی متخصص و مردمی است، توسل آن به اعمال آزاردهنده، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.»

مسافران افغانستان که از راه زمینی به پاکستان رفت‌وآمد دارند همواره از مشکلات در مرز تورخم انتقاد کرده‌اند. نارضایتی مسافران تازه نیست و از گذشته‌های دور وجود داشته است. در گذشته، بیشتر افغان‌های قاچاقی یعنی بدون داشتن ویزا به پاکستان می‌رفتند. مسئولان دو کشور (افغانستان و پاکستان)، این رفت‌وآمدهای غیرقانونی را مشکلی عمده و راه فرار مسافران عنوان می‌کردند، اما اکنون هم که هیچ مسافر افغانی بدون ویزا اجازه رفتن به پاکستان را ندارد، باز هم مسافران از مشکلات جدی در دو سوی مرز تورخم شکایت دارند. آنان تاکید می‌کنند که باید وضعیت موجود که باعث بی‌عزتی، ضرب‌وشتم و ساعت‌ها تلف شدن وقت مسافران می‌شود تغییر یابد و حکومت افغانستان به آن رسیدگی کند.

رحمان خروتی، ساکن کابل که دو هفته پیش از پاکستان بازگشته است، به ایندپندنت فارسی می‌گوید: «اگر برای ویدیو گرفتن اجازه باشد، شما باور کنید مانند این ویدیوی لت‌وکوب زن از سوی پلیس، روزانه ده‌ها ویدیو دیگر نیز منتشر می‌شود که نشان می‌دهد وضعیت مسافران چگونه است. هر مسافر حتی کودکان خردسال بدون ویزا اجازه رفتن ندارند اما به برای جمع‌آوری پول و اذیت مردم، باید ساعت‌ها در دو طرف مرز تورخم منتظر بمانید تا از آن بگذرید. در دو طرف، مرز واسطه‌ها حضور دارند. اگر پول بدهید، بدون آن که اذیت شوید از مرز عبورتان می‌دهند؛ اگر پول ندادید، باید بدون دلیل ساعت‌ها در قفسی که ساخته‌اند منتظر بمانید تا نوبتتان برسد.»

خان زمان کنری، نیز یک هفته‌ای است که از پاکستان بازگشته است. او می‌گوید: «بلی در گذشته مردم بدون ویزا و پاسپورت رفت‌وآمد می‌کردند که وضعیت خیلی‌ بد بود. پلیس دو طرف، هر رفتاری که می‌توانست انجام می‌داد. ما فکر می‌کردیم اگر ویزا بگیریم، رفت‌وآمد راحت می‌شود و بدون مشکل می‌گذریم ولی اشتباه بود. اکنون با وجود اجازه‌نامه قانونی، مسافران با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند که در گذشته نبود. لت‌وکوب، ساعت‌ها نگه داشته شدن در قفس دو طرف و چندین بار تلاش، مشکلات را بیشتر کرده است. دولت ما باید به این مشکل مسافران توجه کند. با اخراج یک پلیس و یک اعلامیه، وضع تغییر نمی‌کند و نکرده است.»

اول خان عمری که با مادرش به پاکستان رفته بود چنین روایت می‌کند: «متاسفانه در دو طرف مرز تورخم دلال‌ها با پلیس همدست هستند. شما در صف با صدها مشکلات می‌ایستید اما می‌بینید دیگران بدون اتلاف وقت با پرداخت یک هزار و یا بیشتر از آن، از مرز عبور می‌کنند و هیچ کس هم نیست که بپرسد چرا؟ وقتی از این وضعیت بد به پلیس افغان یا پاکستان شکایت می‌کنید، شما را زیر شلاق و حتی مشت و لگد می‌گیرند.»

دولت افغانستان، وزارت کشور و استاندارهای پیشین و کنونی جلال آباد، بارها تاکید کرده‌اند که از مشکلات مسافران در مرز تورخم آگاه هستند و تلاش دارند وضعیت را تغییر دهند تا مسافران بدون تحمل مشکلات و با عزت رفت‌وآمد کنند اما در عمل، دیده می‌شود که مسافران افغان نه تنها در مرز افغانستان، بلکه در آن‌سوی مرز (پاکستان)، نیز با مشکلات فراوان مواجه هستند و هر روز که می‌گذرد بر مشکلات مردم افزوده می‌شود.

مردم این کشور تاکید دارند که مرز تورخم برای مسئولان امنیتی دو طرف، به گاوی شیرده مبدل شده است و آن‌ها علاقه‌ای ندارند نظمی به وجود آورند تا مسافران بدون مشکل رفت‌وآمد کنند. آنان معتقدند که این حکومت افغانستان است که باید در این سوی مرز مشکل موجود را حل کند و برای حل مشکل در آن‌ سوی مرز هم با دولت پاکستان مذاکره جدی داشته باشند.