تولید مشترک واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران

ایران استفاده اضطراری از واکسن اسپوتنیک وی را در ماه ژانویه تایید کرد

در حال حاضر دو شرکت ایرانی درگیر این پروژه هستند-SAVO PRELEVIC / AFP

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو روز جمعه اعلام کرد که انتظار می‌رود تولید مشترک واکسن کووید-۱۹ «اسپوتنیک وی» روسیه در ماه آوریل در داخل ایران آغاز شود.

وی به پایگاه خبری روسی اسپوتنیک گفته است هفته آینده سلول‌های واکسن از روسیه به ایران فرستاده شود و احتمالا ماه آوریل شاهد آغاز تولید مشترک آن در ایران خواهیم بود.

به گفته سفیر ایران در روسیه، در حال حاضر دو شرکت ایرانی درگیر این پروژه هستند و قرار است حجم تولید اولیه واکسن کرونای روسی تا ۹ میلیون دوز در ماه باشد.

ایران استفاده اضطراری از واکسن اسپوتنیک وی را در ماه ژانویه تایید کرد و می‌گوید تاکنون بیش از ۴۰۰ واحد از مجموع ۲ میلیون واحد سفارش داده شده دریافت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که بخش‌هایی از ایران از نظر همه‌گیری در وضعیت قرمز و نارنجی هستند و گزارش‌ها از افزایش موارد ابتلا حکایت دارد، تهیه واکسن با تاخیر روبرو شده است.

رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت روز گذشته گفت، طرف‌های مقابل به وعده‌های خود عمل‌نکرده‌اند که بخشی از آن به دلیل کمبود جهانی برخی مواد اولیه است و برخی به دلیل «مانورها و رفتارهای سیاسی، تجاری».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی با بیان این که واکسن‌های تولیدی آمریکا و بریتانیا «غیرقابل اعتماد» هستند، فرمان ممنوعیت ورود آنها را به کشور صادر کرده است.

این در حالی است که برخی کشورهای منطقه، از جمله امارات متحده عربی، عربستان سعودی و از همه بیشتر اسرائیل، عملیات واکسیناسیون عمومی را با شتاب به پیش برده‌اند.

بیشتر از جهان