گرانترین آپارتمان معامله شده در تهران؛ متری ۱۵۸ میلیون تومان

پدیده‌هایی مانند چادرخوابی، پشت‌بام خوابی و ماشین‌ خوابی محصول اختلاف‌ طبقاتی، فقر و بیکاری است

مناطق شمالی تهران میزبان گرانترین واحدهای مسکونی هستند-عکس از انتخاب

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد قیمت هر متر مربع گرانترین آپارتمان معامله شده در تهران در پاییز گذشته ۱۵۸ میلیون و ۳۴۶ هزار تومان بوده است. پنج و نیم برابر متوسط قیمت در تهران که حدود ۲۹ میلیون تومان برای هر متر مربع برآورد می‌شود.

در این گزارش متراژ گرانترین آپارتمان معامله شده اعلام نشده است.

مرکز آمار پیش‌تر گزارش داده بود که قیمت خانه در تهران در پاییز ۱۳۹۹ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۱۱۱ درصد رشد داشته است.

در این گزارش قیمت هر متر مربع واحد کلنگی شش میلیون و ۶۰۶ هزار تومان و قیمت هر متر مربع گرانترین ملک کلنگی فروخته شده نیز ۱۵۵ میلیون تومان اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش مرکز آمار قیمت هر متر مربع ارزان‌ترین آپارتمان معامله شده در تهران، چهار میلیون تومان اعلام شده است.

در این گزارش به موقعیت جغرافیایی و محله‌ای که گرانترین و ارزان‌ترین آپارتمان‌ها در آن معامله شده‌اند، اشاره‌ای نشده است. اما مراجعه به سایت‌های فروش املاک در تهران نشان می‌دهد که اختلاف قیمت یک واحد آپارتمانی با متراژ مشابه در شمال و جنوب تهران گاه به ده‌ها میلیارد تومان می‌رسد.

علاوه بر امکانات و مصالح استفاده شده در ساخت واحد‌های مسکونی، منطقه‌ و محله مهمترین نقش را در تعیین قیمت هر متر واحد مسکونی ایفا می‌کند.

این در حالی است که خانه‌دار شدن، حتی در ارزان‌ترین محله‌ها و مناطق برای بخش قابل توجهی از جامعه ایران تنها یک رویا است. علی اصلانی، رئیس شورای کار البرز اخیرا به ایسنا گفته بود کارگران در ایران برای اینکه بتوانند صاحب خانه شوند، باید ۲۰۰ سال کار کنند.

از سوی دیگر افزایش شدید بهای مسکن در سال های اخیر، فقر، بیکاری و اختلاف طبقاتی، پدیده‌های جدیدی را در ایران ایجاد کرده است. اکنون علاوه بر کارتن خوابی؛ پشت‌بام‌ خوابی، چادرخوابی و ماشین خوابی هم ظهور کرده است. 

بیشتر از اقتصاد