نرخ دیه در سال جدید: ۴۸۰ میلیون تومان

همچنان تبعیض در مورد دیه پرداختی بین مرد با زن و همچنین فرد مسلمان و غیرمسلمان، مورد انتقاد فعالان حقوق بشر است

دیه سال ۱۴۰۰ تعیین شد - عکس از تسنیم

سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد پس از بررسی موضوع دیه در شورای‌عالی قوه قضائیه، نهایتاً نرخ دیه کامل یک فرد مسلمان در سال جدید، برابر با ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شده است.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری قوه قضائیه گفت موضوع دیه باید در پایان هرسال تعیین تکلیف شود. پس از بررسی در دو جلسه متوالی، بل تصویب رئیس قوه قضائیه، نرخ دیه قتل غیرعمدی مسلمان در سال ۱۴۰۰ برابر ۴۸۰ میلیون تومان تعیین شد.

بر اساس قوانین اسلام مبانی فقه، در صورت کشتن یک انسان یا نقص‌عضو توسط فرد دیگر، پولی بابت جبران خسارت به فرد آسیب‌دیده یا خانواده وی پرداخت می‌شود که این مبلغ دیه یا خون‌بها نام دارد.

مطابق با قانون مجازات اسلامی مبلغ دیه کامل یک انسان برابر با نرخ به‌روز ۱۰۰ شتر سالم است که بر اساس نرخ روز توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود. البته می‌توان به‌جای این روش از محاسبه ۱۰۰ گاو، یک هزار گوسفند، ۲۰۰ حلّه، یک هزار دینار و ۱۰ هزار درهم نیز استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مطابق مواد ۵۶۰ و ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی، میزان دیه زن نصف دیه مرد محاسبه می‌شود. این موضوع مدت‌هاست که از سوی فعالان حقوق بشر به‌عنوان تبعیضی آشکار عنوان می‌شود و تلاش برای ایجاد برابری در دیه تابه‌حال با مقاومت روحانیت و قوه قضائیه مواجه شده است.

همچنین، در مورد غیرمسلمان این دیه خیلی کمتر قرار داده شده و مبلغ ۸۰۰ درهم یعنی یک دوازدهم دیه یک مسلمان برای آنها در نظر گرفته شده است. اگرچه برخی دیگر از فقها مانند آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله صانعی و آیت‌الله هاشمی شاهرودی دیه مسلمان و غیرمسلمان را برابر می‌دانند.

با این حال فعالان حقوق بشر در این مورد نیز معتقدند که به دلیل برابری انسان‌ها، تفاوت در مورد میزان دیه افراد به دلیل عقاید مذهبی، تبعیض است و آنها خواهان اصلاح این قوانین در کشور هستند.