خودزنی برای نان شب

۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد «خودزنی، با ادعای نزاع و با هدف دریافت دیه و خسارت» در ایران

خودزنی‌، بازتاب شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی مردم مستاصل است که با  فقر، بیکاری و تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند - عکس از خبرگزاری مهر 

شغل؟ خودزنی! درآمد؟ دریافت دیه! این ساده‌‌ترین تصویر از زندگی آکنده از فقر و استیصال گروهی از مردم در ایران است. این افراد نیازمند، به خودزنی متوسل می‌شوند تا دیه بگیرند و نان سر سفره خود ببرند.

در گزارش سازمان پزشکی قانونی آمده است ۱۰ هزار نفر برای دریافت دیه، خودزنی کرده‌اند. به گفته فرزانه مهدی‌زاده، سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی، در ۹ ماه نخست سال جاری، ۱۰ هزار و ۲۳۱ مورد «خودزنی، با ادعای نزاع و با هدف دریافت دیه و خسارت» از مراکز پزشکی قانونی کشف به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

مهدی‌زاده می‌گوید تصادفات ساختگی، از جمله این موارد بوده ‌است. به گفته او، بسیاری از موارد خودزنی که با ادعای نزاع و درگیری انجام می‌شود، از سوی کارشناسان پزشکی قانونی قابل تشخیص است.

به گفته خانم مهدی زاده در سال‌های اخیر، در مواردی فرد یا افرادی به قصد کلاهبرداری و اخذ خسارت، با کمک شخص یا اشخاصی، صدماتی متعدد و نسبتا شدید، شامل شکستگی‌های استخوانی، به خود وارد می‌کنند که بعضا منجر به ایجاد نقص عضوهای ماندگار در افراد می‌شود.

سرپرست دفتر امور معاینات بالینی سازمان پزشکی قانونی می‌گوید از ۱۰ هزار و ۲۳۱ خودزنیِ شناسایی‌شده در نُه ماه اخیر، چهار هزار و ۱۶۶ مورد غیرمنازعه و شش هزار و ۶۵ مورد منازعه و غیرمنازعه، توأمان بوده است.

این آمار بازتابی است از شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی مردمی مستاصل که با  فقر، بیکاری و تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

بهار امسال، نرخ بیکاری از سوی دولت، ۹.۸ درصد اعلام شد ولی در آذرماه، مرکز پژوهش‌های مجلس، در گزارشی با غیرواقعی خواندن این آمار، نرخ واقعی بیکاری را  ۲۴ درصد اعلام کرد؛ یعنی ۲.۵ برابر بیشتر از آمار اعلام شده از سوی دولت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار نیز در پاییز امسال گفت در پی بحران کرونا، تا مهرماه امسال، ۶ میلیون نفر از نظر شغلی آسیب دیده‌اند و یک و نیم میلیون نفر نیز شغل خود را از دست دادند. به گفته او، از این تعداد، بیش از ۱۵۵ هزار نفر نتوانسته‌اند دوباره شاغل شوند.

مهرماه امسال نیز، گزارش‌های اقتصادی نشان از فقیرتر شدن مردم ایران داشت؛ به‌طوری که  گفته شد ۵۰ درصد مردم در کشور زیر خط فقر مطلق هستند.

با کاهش شدید ارزش پول ملی و نرخ تورم بالا، حداقل ۵۰ درصد مردم ایران زیرخط فقر مطلق زندگی می‌کنند. این آماری است که یک مقام دولتی ارایه می‌دهد.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران در مهرماه به خبرگزاری تسنیم گفت «براساس تعریف سازمان‌های جهانی که خط فقر را حداقل درآمدی می‌دانند که یک نفر بتواند با آن در یک کشور زندگی کند، با توجه به برآورد حدود ۱۰ میلیون تومانی خط فقر کشورمان برای یک خانواده چهارنفره و دریافت خوش بینانه حقوق ماهیانه ۳ میلیون تومان، به راحتی می‌توان اثبات کرد که کارگران (بیش از نیمی از جمعیت کشور) در فقر مطلق به‌سر می‌برند.»

در همین ارتباط، خبرهای دیگر نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز تا ۶۵ درصد و برنج تا ۳۴ درصد، از سبد مصرفی خانوار‌های کشور کاهش یافته است. خطر حذف لبنیات و حبوبات از سفره خانوارها نیز وجود دارد. اینها از تبعات سه رقمی شدن نرخ تورمِ برخی از اقلام خوراکی در ایران است.  همه اینها برای برخی یعنی عدم امکان تهیه حتی یک وعده غذا در روز، حالا آن یک وعده هرچه که باشد. برخی به سرقت متوسل می‌شوند و برخی با وجود احتمال دچار شدن به معلولیت همیشگی، به خودزنی دست می‌زنند تا برای رفع نیازهای اولیه مبلغی دریافت کنند.