دراکولا؛ کاسبی جدید مهران مدیری با حیوانات اسیر

هر چه حیوان عجیب‌تر و کمیاب‌تر، قیمت هم بالاتر

نمایش حیوانات وحشی در مجموعه تلویزیونی «دراکولا» باعث واکنش گروه‌های حمایت از حیوانات و افکار عمومی در ایران شد.

منتقدان مهران مدیری او را متهم می‌کنند که با نمایش حیوانات وحشی در اسارت، باعث رونق بخشیدن به تجارت «باغ‌وحش‌های خانگی» در ایران می‌شود.

دراکولا مجموعه تلویزیونی جدید ساخته مهران مدیری و به نویسندگی پیمان قاسم‌خانی در شبکه نمایش اینترنتی فیلیمو و نماوا در ایران در حال پخش است.

در این مجموعه تلویزیونی برای نمایش ثروت و تجمل، تعداد زیادی از حیوانات وحشی به‌عنوان «سرگرمی مهمانان» نمایش داده می‌شوند.

نوشته‌ای که در پاسخ به انتقادها به‌عنوان توضیح، اضافه شد بر شدت انتقادها افزود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه سازنده دراکولا اعلام کردند: «این حیوانات صرفاً به دلیل داستان، به‌صورت موقت، با مراقبت‌های ویژه و به مدت سه روز در لوکیشن فیلم‌برداری بوده‌اند.» این در حالی است که داستان این مجموعه ابداً ربطی به نگهداری حیوانات نداشته و از آن‌ها صرفاً بیان نشان دادن «زندگی تجملاتی و میهمانی اشرافی» استفاده‌شده است. اوج بی‌اطلاعی سازندگان و بی‌اعتنایی به حقوق حیوانات آنجاست که در ادامه آمده است «حیوانات پس از پایان فیلم‌برداری به زیستگاه اصلی‌شان بازگردانده شده‌اند.»

آیا آقای مدیری اطلاعی از این موضوع دارد که «زیستگاه اصلی» کرکس، تمساح، عقاب، زرافه و ببری که در این مجموعه نمایش داده‌اند کجاست؟

این اولین بار نیست که رفتار مدیری با حیوانات وحشی جنجالی می‌شود. چند سال پیش نیز تصاویری از او در حال نوازش شیرها در قفس و گرفتن عکس یادگاری منتشر شد. همچنین گروه‌های حمایت از حیوانات میگویند نشان دادن یکی از شخصیت‌های فیلم «همیشه پای یک زن در میان است» که خود مهران مدیری نقش آن را بازی می‌کند با مار پیتون، باعث شده قاچاق این حیوانات و نگهداری آن‌ها در منازل ایرانی‌ها افزایش پیدا کند.

مهران مدیری می‌گوید یازده سال است که این مار پیتون را دارد و این مار حیوان خانگی اوست.

ژست گرفتن با حیوانات وحشی مخصوصاً گربه‌سانان، مختص مدیری نیست با افزایش علاقه ستاره‌ها به سلفی گرفتن با این حیوانات، بازار «باغ‌وحش‌های خانگی» در ایران هم گرم‌تر می‌شود. در این باغ‌های شخصی، بازدیدکنندگان با پرداخت پول می‌توانند با حیوانات مختلف عکس بیندازند. هر چه حیوان عجیب‌تر و کمیاب‌تر باشد، قیمت هم بالاتر می‌رود.

در چند سال گذشته، حامیان حقوق حیوانات، با ابراز نگرانی از سرنوشت توله شیرها و توله ببرهایی که برای «سلفی گرفتن» استفاده‌شده‌اند، از احتمال کشته شدن آن‌ها پس از بلوغ خبر می‌دهند.

در شرایطی که معروف‌ترین باغ‌وحش ایران، ارم، از نظر مرگ‌ومیر و آسیب حیوانات، وضعیت خوبی ندارد، مشخص نیست با حیوانات اسیر در این مجموعه‌های خصوصی چطور برخورد می‌شود.

حضور حیوانات در فیلم‌ها از زمان اختراع دوربین، طرفدار داشته است. چه به‌صورت پویانمایی مانند مجموعه میکی موس و اغلب کارتون‌های دیزنی، چه به‌صورت دیجیتالی مانند ارباب حلقه‌ها و زندگی پی.

در سال‌های اخیر با توجه بیشتر به حقوق حیوانات، اگر کارگردانی بخواهد موجود زنده غیر انسان را جلو دوربین ببرد باید قوانین و مقررات خاصی را در نظر بگیرد. این قوانین در نتیجه گزارش‌های فراوانی از مرگ و بدرفتاری با حیوانات در صحنه فیلم‌برداری اتفاق افتاده است. به‌طور مثال ۲۷ حیوان در حین فیلم‌برداری فیلم پرفروش هالیوود «هابیت: سفری غیرمنتظره» کشته شدند.

 به این منظور در برخی از کشورها قوانین مشخصی برای حمایت از حیواناتی که در صنعت سرگرمی از جمله تلویزیون و سینما مورداستفاده قرار می‌گیرند وضع‌شده است.

 در بریتانیا، استفاده از هر حیوان خانگی یا وحشی باید طبق دستورالعمل «انجمن سلطنتی پیشگیری از ظلم به حیوانات» باشد، فارغ از اینکه حیوان خانگی باشد یا وحشی. این موضوع حتی شامل حضور چندثانیه‌ای در آگهی‌های بازرگانی نیز هست. حیوانات موردنظر نباید از کشور دیگری به بریتانیا آورده شوند مگر در موارد خاص و با تائید وزارت محیط‌زیست و غذا.

بخش بزرگی از فعالان محیط‌زیست در ایران، باور دارند که در نبود قوانین کافی حمایتی، تضمین عملیاتی برای رعایت قوانین موجود نیز در قبال حیوانات مورداستفاده در صنعت سرگرمی وجود ندارد و آزار حیوانات در سیرک‌ها، باغ‌وحش‌های عمومی و خصوصی در ایران همچنان ادامه دارد.

بیشتر از فرهنگ و هنر