واکسن کرونا طبق برنامه نرسید، آمار مبتلایان افزایشی است

دادستانی هند، جلوی ارسال واکسن به ایران را گرفت

مقامات بهداشتی هشدار داده اند تا دو هفته دیگر بیمارستان‌های کشور اشباع خواهند شد  -Akbar Badrkhani/MEHR

خبرهای دریافتی از مناطق مختلف ایران، حاکی از افزایش تعداد مبتلایان و نارنجی شدن وضعیت تعدادی از شهرهای زرد است، درعین‌حال، تحویل واکسن‌های کرونا که قرار بود از طرف روسیه، هند و کواکس به دست ایران برسد هم طبق برنامه انجام‌نشده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با بیان تأخیر در دریافت واکسن گفت: طرف‌های مقابل به وعده‌های خود عمل‌نکرده‌اند که بخشی از آن به دلیل کمبود جهانی برخی مواد اولیه است و برخی به دلیل «مانورها و رفتارهای سیاسی، تجاری».

از سوی دیگر وزارت بهداشت می‌گوید شرکت‌های متقاضی واردات واکسن همچنان می‌توانند واکسن کرونا را «از منابعی که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است» به‌صورت فوریتی وارد کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد فراخوان واردات دارو، به دلیل برآورده نشده وعده‌های طرف روسی برای ارسال واکسن، همچنین نامشخص بودن تائید و آغاز تولید واکسن‌های ایرانی باشد.

کیانوش جهانپور درباره برنامه خرید واکسن کرونا گفت: «ایران برای خرید بیش از ۴۲ میلیون دز واکسن، از ماه‌ها قبل، اقدام کرده بود و خرید بیش از ۲۱ میلیون دز واکسن از مسیر خرید مستقیم و سبد کواکس، پیش‌ازاین قطعی شده که از این میان تا پایان سال ۹۹، تحویل دو میلیون و ۸۰۰ هزار دز از سوی تأمین‌کنندگان مختلف، وعده داده شد ولی عملاً این مهم محقق نشده است.»

تحویل یک‌میلیون دز واکسن‌های اسپوتنیک وی روسیه وعده داده‌شده تا پایان سال ۹۹ نیز محقق نشد. بنا بر گفته‌های جهانپور، «مشکلات فنی و کندی تولید و تقاضای بالای واکسن اسپوتنیک وی» دلیل آن بود.

تاکنون ایران ۴۲۰ هزار دز از این واکسن را از طرف روسی تحویل گرفته است.

واکسن‌های هندی نیز هنوز به ایران نرسیده است. ۳۷۵ هزار دز از ۵۰۰ هزار دز واکسن کوواکسین هند که قرار بود تا پایان اسفندماه به ایران فرستاده شود، با ممانعت دادستانی هند مواجه شده است.

جهانپور، نبود مواد اولیه و کمبود «رزین و ژل» را دلیل تأخیر در اجرای طرح تولید واکسن روسی در ایران اعلام کرد و گفت: «تمرکز وزارت بهداشت بر توان داخلی و احیا و ارتقای زیرساخت‌های واکسن‌سازی داخلی بوده و هست» اما به چگونگی رفع مشکل مواد اولیه اشاره‌ای نکرد.

جهانپور با اشاره به واکسن‌های ایرانی، وعده داد «با صدور مجوز تولید واکسن‌های تولید داخل در موسسه پاستور ایران، گروه دارویی برکت و سپس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی و موسسه رازی و... واکسیناسیون از اواخر بهار و طی تابستان و پاییز به‌صورت تصاعدی و انبوه، مطابق برنامه قبلی» امکان‌پذیر خواهد بود.