پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ 

یک متخصص بازار هشدار داد که سقوط بزرگ بعدی قیمت بیت‌کوین، تا ۹۰ درصد از ارزش آن می‌کاهد

تحلیلگران بازار رمزارز معتقدند روند اخیر بازار با روندهای قبلی تفاوت دارد-INA FASSBENDER / AFP

یک متخصص بازار هشدار داده است که سقوط بزرگ بعدی قیمت بیت‌کوین، تا ۹۰ درصد از ارزش آن می‌کاهد و باعث راکد شدن یک‌ساله بازار آن و وقوع «زمستان رمزارزی» خواهد شد.

بابی لی، بنیانگذار صرافی رمزارز بی‌تی‌سی‌سی، پیش‌بینی کرد قیمت بیت‌کوین ۵۰۰ درصد دیگر هم رشد خواهد کرد و سپس در نتیجه افزایش ارزشی که در طول سال گذشته پیدا کرده است، افت قیمت این رمزارز آغاز خواهد شد.

مارس گذشته، ارزش بیت‌کوین پس از رشته‌ سقوط‌های ناگهانی (به دلایلی مثل همه‌گیری کرونا) تازه نصف شده بود. حالا که یک سال گذشته، قیمت این رمزارز بیش از یک هزار درصد رشد کرده است و هم‌اکنون فقط چند هزار دلار کمتر از بالاترین قیمت آن در طول تاریخ، یعنی ۶۱ هزار دلار، خرید و فروش می‌شود.

این روند قابل پیش‌بینی بود چون در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ درصد افزایش قیمت بیت‌کوین از این هم بالاتر بود، اما همچنان نمی‌توان گفت در نهایت کار به کجا می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای لی در مصاحبه با سی‌ان‌بی‌سی گفت: «سال ۲۰۲۱، سال اوج قیمت‌ بازار خواهد بود. دوره بازگشت سال پرسود، هر سه چهار سال است و ۲۰۲۱ یکی از همان سال‌های خاص است.»

آقای لی پیش‌بینی کرد: «تا تابستان» قیمت بیت‌کوین به ۱۰۰ هزار دلار می‌رسد و در نهایت تا پایان سال به ۳۰۰ هزار دلار خواهد رسید: «دوره‌های پرسود می‌آیند و می‌گذرند و پس از رسیدن به اوج، ناگزیر کمی افت قیمت داریم و همان وقت است که این حباب می‌ترکد. این چرخه ممکن است دو تا سه سال طول بکشد. مردم باید حواسشان باشد که پس از رسیدن قیمت به اوج، یعنی ۱۰۰، ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ هزار دلار، ممکن است نسبت به بالاترین ارزش آن در طول تاریخ، ۸۰ تا ۹۰ درصد افت قیمت رخ دهد.»

اما عده‌ای از تحلیلگران بازار رمزارز نیز معتقدند روند اخیر بازار با روندهای قبلی تفاوت دارد، بنابراین لزوما سرنوشتی مانند قبلی‌ها نخواهد داشت.

پائولو آردویینو، کارشناس ارشد فناوری در صرافی رمزارز بیت‌فینکس در مصاحبه با ایندیپندنت گفت: «فراز و نشیب‌های قیمت بیت‌کوین و تغییرات بازار رمزارز همچنان از ویژگی‌های این فضا هستند اما این بار با فضای سال ۲۰۱۷ مواجه نیستیم. ‌در طول این زمستان رمزارزی، بی‌سروصدا از بازار تمرکززدایی و هر زمان زمینه برای سرمایه‌گذاری نهادها و رواج خرده‌فروشی تقویت شد و این نشان‌دهنده وجود حقایق قدرتمندی در این زمینه است. نهادهای بزرگ مالی و موسسه‌های سنتی فناوری‌های مالی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر نمی توان چشم بر بیت‌کوین بست.»

جس کوهن، تحلیلگر ارشد تارنمای اینوستینگ دات کام، درمصاحبه با ایندیپندنت گفت: «بیت‌کوین تا اینجای سال جدید در اوج و سود حاصل از آن چنان زیاد بوده که تمام دارایی‌های دیگر را به حاشیه برده است. در ماه‌های آینده انتظار می‌رود تقاضای خرید نهادها نیز همچنان به شدت بالا رود و در نهایت قیمت بیت‌کوین را به بالای ۱۰۰ هزار دلار و تا ماه ژوئیه به بالاترین مقدار خود یعنی حدود ۲۵۰ هزار دلار برساند.»

تیم درپر، میلیاردر معروف طرفدار و سرمایه‌گذار بیت‌کوین، نیز همین پیش‌بینی را دارد. او در سال ۲۰۱۹ گفت بازار رمزارز قرار است تکان جدی بخورد و قیمت بیت‌کوین به رقمی بسیار بیشتر از بالاترین قیمتش که ۲۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۷ بود، خواهد رسید.

زمانی که درپر گفت: «در سال ۲۰۲۲ یا اوایل سال ۲۰۲۳» قیمت بیت‌کوین به ۲۵۰ هزار دلار می‌رسد، هنوز بیت‌کوین به قیمت چهار هزار دلار خرید و فروش می‌شد. او از آن زمان تاکنون رقم پیش‌بینی را دو برابر کرده و اوایل ماه جاری در پادکستی گفته بود که قیمت بیت‌کوین می‌تواند در نهایت به پنج میلیون دلار هم برسد.

البته معیارهای بی‌شماری وجود دارد که ممکن است از تحقق این پیش‌بینی جلوگیری کند. آقای کوهن هشدار داده است که توجه روزافزون عموم مردم به بیت‌کوین در پی افزایش قیمت آن، ممکن است باعث جلب نظر افراد عادی در ایالات متحده و آسیا به آن شود.  

ژنت یِلِن که قرار است وزیر خزانه‌داری شود، پیش‌تر بیت‌کوین را دارایی بسیار انتزاعی و شیوه‌ای بی‌ثبات برای سرمایه‌گذاری خوانده بود. او ماه گذشته در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت: «مردم باید هشیار باشند چون قیمت بیت‌کوین می‌تواند به شدت متغیر باشد و من واقعا نگرانم سرمایه‌گذاران ناگهان سرمایه خود را ببازند.»

آقای کوهن گفت که این نگرانی و بررسی احتمال نظارت و تنظیم دقیق‌تر، «در آینده همچنان بزرگترین مانع پیش روی بیت‌کوین خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان