قیمت بیت‌کوین؛ به کجا چنین شتابان؟

تام فیتزپاتریک، تحلیل‌گر سیتی‌بانک، این رمزارز را «طلای قرن ۲۱» خواند

سرعت افزایش قیمت بیت‌کوین غافلگیر کننده است - INA FASSBENDER / AFP

قیمت رمزارز بیت‌کوین از ۱۹ هزار و ۷۸۳ دلار گذشت. رکورد قبلی قیمت بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۷ زده شد.

این قیمت بالا پس از یک جهش بزرگ طی ۷۲ ساعت گذشته اتفاق افتاد پس از آن که هفته پیش از آن سقوط کرده بود و ناگهان در عرض سه روز سه هزار دلار به ارزش بیت‌کوین اضافه شد.

قیمت جدید در شاخص کوین‌دسک قیمت بیت‌کوین (بی‌پی‌آی) به ثبت رسید، ولی سایر شاخص‌ها و سامانه‌‌های ردگیری قیمت هنوز چند صد دلار با این بالاترین قیمت فاصله دارند.

به گزارش کوین‌مارکت‌کپ، بیت‌کوین در زمان تهیه این خبر با قیمت ۱۹ هزار و ۸۲۰ دلار معامله شد، که هنوز هم بالاترین قیمت در عرض سه سال گذشته است.

قبلا پیش‌بینی شده بود که این رمزارز پیش از پایان سال جاری به بالاترین قیمت زمان خود برسد ولی سرعت رسیدن به این قیمت کمی غافلگیرکننده بود.

جهش شدید قیمت برای این رمزارز بسیار بی‌ثبات قبلا هم اتفاق افتاده بود ولی بسیاری از تحلیل‌گران پیش‌بینی نکرده بودند که قیمت آن با چنین شتابی ناگهان بالا برود.

سایر رمزارزهای عمده نظیر اتریوم، ریپل و بیت‌کوین نقد نیز روز دوشنبه با ۴ تا ۹ درصد رشد شاهد افزایش قیمت بودند.

قیمت بیت‌کوین در اثر موجی از سرمایه‌گذاری‌های سازمان‌یافته در سال ۲۰۲۰ بالا گرفت که به نظر می‌رسد دلیل آن بروز بیماری عالم‌گیر کرونا باشد.

در گزارشی که اخیرا به بیرون درز کرده است، تام فیتزپاتریک، تحلیل‌گر سیتی‌بانک، این رمزارز را «طلای قرن ۲۱» خواند و چنین استدلال آورد که عرضه محدود بیت‌کوین در چنین دوره ناپایدار اقتصادی سرمایه‌ای مطمئن شمرده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس روند جست‌وجوهای اینترنتی، توجه عمومی به بیت‌کوین نسبت به دوره جنون‌آمیزی که در سال ۲۰۱۷ شاهد بودیم حالت سکون داشت ولی رکوردهای جدید افزایش قیمت نشان می‌دهد که تمایل عمومی برای خرید این رمزارز دوباره در حال بالا رفتن است.

سامانتا یاپ، بنیان‌گذار سازمان رمزارز محور یاپ گلوبال، به ایندیپنتدنت گفت: «رسیدن قیمت بیت‌کوین به حد و اندازه‌های بالاترین زمان خود در سال ۲۰۱۷ از هم‌اکنون توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است و به محض این که قیمتش از ۲۰ هزار دلار فراتر برود باز هم بیشتر تیترها را به خود اختصاص خواهد داد.»

وی افزود: «این افزایش قیمت فرصتی فوق‌العاده برای تمام شرکت‌های رمزارزی است و آن‌ها باید تا بازار داغ است بیشترین بهره را از این توجه عمومی ببرند.»

با ادامه بالا رفتن قیمت، برخی از کارشناسان رمزارز پیش‌بینی می‌کنند افزایش اقبال عمومی در هفته‌ها و ماه‌های آتی ممکن است قیمت را حتی از این هم بالاتر ببرد.

گلن گودمن، نویسنده پرفروش‌ترین کتاب تجارت رمزارز به نام «تاجر رمزارز» به ایندیپندنت گفت: «قیمت (بیت‌کوین) در عرض فقط چند ماه دو برابر شد، رشدی باورنکردنی، ولی وقتی ورق نهایتا برگردد، به همین سرعت می‌تواند سقوط کند. همان طور که در آخرین اوج‌گیری خود سقوط کرد. ارزش درازمدت این ارز قابل توجه است ولی در کوتاه‌مدت خطر آن بالاست.»

وی افزود: «تمام حرف‌ها درباره جنون لاله در سال ۲۰۱۷ امروز خاموش شده‌ است. وقتی حباب تاریخی لاله در هلند ترکید، هرگز دوباره برنخاست، ولی بیت‌کوین نشان داد که واقعا توان ماندگاری دارد. آینده درازمدت این ارز ظاهرا بسیار محکم به نظر می‌رسد.»

آنتونی ترنچف، از مدیران شرکت سرمایه‌گذاری دیجیتالی نکسپ، افزود: «با ورود غول‌هایی چون مایکرو استراتژی، اسکوئر و پی‌پال به عرصه رمزارز، رسیدن به ارزش ۵۰ هزار دلار تا پایان سال جاری چیز بعیدی نیست. این رکورد نه تنها در اثر جنون عمومی، بلکه به دلیل ترویج رمزارز از سوی مؤسسات بزرگ مبتکر مالی و فناوری در میان عموم به وجود می‌آید.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد