کشف ماسک طلای ۳ هزار ساله در چین

یک کشف خارق‌العاده باستان‌شناسی در چین تخیل و خلاقیت کاربران فضای مجازی در این کشور را برانگیخته است

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، عکس چهره‌های معروف را بر این ماسک طلا انداخته‌اند - Social Media

 یک کشف خارق‌العاده باستان‌شناسی در چین تخیل و خلاقیت کاربران فضای مجازی در این کشور را برانگیخته است. این ماسک طلای ۳ هزار ساله مخصوص مهمانی، حالا به موضوع داغی برای شوخی‌های اینترنتی بدل شده است.

این دست‌سازه که از اهمیت فرهنگی چشمگیری برخوردار است، جزو ۵۰۰ قطعه عتیقه عصر مفرغ است که در جنوب غربی چین در استان سیچوان و در منطقه افسانه‌ای «ویرانه‌های سنژینگدویی» کشف شده است.

باستان‌شناسان علاوه بر تکه‌هایی از ماسک طلا، اشیایی از جنس طلا و به شکل پرنده به همراه ورقه‌های طلا، سردیس‌هایی با روکش مفرغ و دست‌سازه‌هایی از جنس عاج فیل، سنگ یشم و استخوان نیز کشف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ولی در این میان، این ماسک اسرارآمیز نیم‌چهره طلا بود که مورد توجه کاربران تارنمای ویبو در چین قرار گرفت و به موضوع موجی از شوخی‌ها و ویدیوها بدل شد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، هشتگ «مسابقه ویرایش تصویر ماسک طلایی سنژینگدویی» حدود ۴ میلیون بار در ویبو دیده شده است.

بسیاری از کاربران ضمن ستودن «خیره‌کنندگی» و «زیبایی» این ماسک، عکس چهره‌های معروف را بر آن انداخته‌اند.

خیلی باحال است! #کشف_ سنژینگدویی #فرهنگ_چینی یوث چاینا، ۲۲ مارس ۲۰۲۱

 

کاربران از جمله چهره شخصیت معروف ژاپنی اولترامن، کارتون معروف ژاپنی هلو کیتی، پاندا و حتی آدم فضایی را بر این ماسک انداخته‌اند.

شما هم ماسک طلا می‌خواهید؟ # سنژینگدویی #ماسک_طلا #فرهنگ_چینی #چین #داستان_چین

یوث چاینا، ۲۲ مارس ۲۰۲۱

 

مقامات موزه سنژینگدویی نیز به خیل شوخی‌کنندگان پیوستند و عکس این ماسک را بر صورت عروسک خرس قهوه‌ای انداختند و آن را به همراه نماهنگ کارتونی تبلیغاتی با تصاویری از این ماسک و سایر دست‌سازه‌های کشف‌شده منتشر کردند.

در صفحه این موزه زیر مطلب مربوط به این شوخی اینترنتی نوشته «صبح بخیر، ما تازه از خواب پا شده‌ایم و می‌بینیم انگار همه مشغول فوتوشاپ‌کاری بوده‌اند.»

محققان معتقدند کشف این دست‌سازه‌ها ممکن است اطلاعات بیشتری در مورد تمدن باستانی شو در اختیارمان قرار دهد؛ تمدنی که پیش از سال ۳۱۶ میلادی بر این ناحیه حکومت می‌کرده‌ اما مکتوبات کمی از خود به جای گذاشته است. #کشف_ سنژینگدویی

فرهنگ سنژینگدویی، ۲۰ مارس ۲۰۲۱

 

همه این اشیا در شش «قربانگاه» کشف شده است. باستان‌شناسان بر این باورند که مردم دوره شو در این چاله‌ها قربانی‌های خود را به نیاکان خود و به زمین پیش‌کش می‌کرده‌اند. به گفته «مدیریت میراث فرهنگی ملی» این چاله‌های مستطیل‌شکل در فاصله نوامبر ۲۰۱۹ تا مه ۲۰۲۰ کشف شده است.

طبق اعلام «مدیریت میراث فرهنگی ملی» وزن این ماسک طلا ۲۸۰ گرم است و برآورد می‌شود ۸۴ درصد طلا داشته باشد.

© The Independent

بیشتر از زندگی