کشف بخش‌های جدید از طومارهای دریای مرده

بخش‌های جدید کشف شده طومار، شامل ترجمه یونانی کتاب ناهوم و زکریا از کتاب ۱۲ پیامبر صغیر است

طومارهای دریای مرده از نخستین متون به زبان عبری است و حدود دو هزار سال قدمت دارد - عکس از شبکه‌های اجتماعی

محققان در اسرائیل می‌گویند اولین تکه‌های جدید از طومارهای بحرالمیت (دریای مرده) را بعد از شش دهه کشف کرده‌اند که نشان می‌دهد قدمت این آثار، به قرن دوم میلادی بازمی‌گردد.

اداره آثار باستانی اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد بخش‌هایی از این طومار در غاری در بیابان یهودیه کشف شده است. این آثار باستانی در جریان اجرای طرح چند ساله اداره آثار باستانی اسرائیل برای بررسی غارهای این منطقه، کشف شدند.

طومارهای دریای مرده از نخستین متون به زبان عبری است و حدود دو هزار سال قدمت دارد. حدود ۲۴ تکه جدید طومار در یک عملیات نجات جسورانه کشف شدند.

تکه‌های جدید کشف شده طومار، شامل ترجمه یونانی کتاب ناهوم و زکریا از کتاب ۱۲ پیامبر صغیر است. تنها کلمه عبری این متن، نام خدا است، و بقیه سایر متون آن به زبان یونانی است.

بخش‌های جدید، در غار وحشت در نهال هیور کشف شده است. بنا بر اعلام  بیانیه مطبوعاتی اداره آثار باستانی اسرائیل، این غار با تنگه‌هایی متعدد احاطه شده و تنها با صخره‌نوردی دشوار از لبه پرتگاه، قابل دسترسی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره آثار باستانی اسرائیل از زمان شروع عملیات مذکور در سال ۲۰۱۷، به اکتشاف در غارهای مستقر در بیابان یهودیه پرداخته است. این اکتشاف از ترس آن به راه افتاد که مبادا طومارهای باقیمانده که در اصل یک چوپان در ۷۰ سال پیش پیدا کرده بود، مورد سرقت واقع شوند.

اسرائیل هاسون، دبیر کل اداره آثار باستانی اسرائیل، گفت: «اکنون سال‌ها است که مهمترین میراث و منابع فرهنگی ما در بیابان یهودیه، از سر طمع به طور غیرقانونی مورد کشف و غارت قرار می‌گیرد.» 

آقای هاسون این کشف را «تلنگری برای حکومت» نامید و افزود: «برای تکمیل این عملیات مهم تاریخی باید منابع کافی اختصاص یابد. ما باید مطمئن شویم که پیش از سارقان، تمام اطلاعاتی که در این غارها موجود است و هنوز کشف نشده‌ را پیدا کنیم. ارزش بعضی چیزها فراتر از تصور است.»

در این عملیات، حدود ۸۰ کیلومتر مورد بررسی قرار گرفته‌ و باستان‌شناسان و تیمی از داوطلبان، بالاخره به غارهایی دست یافته‌اند که پیش‌تر، «غیرقابل دسترسی» بودند. گفته می‌شود در دو هزار سال گذشته پای انسان به برخی از این غارها باز نشده است.

دیگر آثار کشف شده در جدیدترین اکتشافات، سبدی باستانی و یک کودک مومیایی‌شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان