یک رویداد حیرت انگیز: دلفینی بچه نهنگی را به فرزندی پذیرفت

محققان مشاهده کردند که این بچه وال یتیم تدریجا رفتارهای خانواده‌ی ناتنی‌اش را یاد می‌گیرد

MARCEL KUSCH / DPA / AFP

گفته می‌شود یک دلفین پوزه‌بطری در اتفاقی که تا به حال نظیر آن دیده نشده، یک بچه نهنگ کله‌خربزه‌ای را به فرزندی پذیرفته است.

در سال ۲۰۱۴ دانشمندان متوجه شدند که یک ماده دلفین پوزه ‌دراز در کنار بچه خود از یک بچه نر که ظاهری عجیب داشت نگهداری می‌کند. دانشمندان پس از مطالعه بر روی این خانواده سه نفره، که در آب‌های کرانه‌ای پلی‌نزیای فرانسه شنا می‌کردند، دریافتند که این بچه یتیم یک نهنگ کله‌خربزه‌ای است که گونه‌ای کاملا متفاوت است.

پاملا کارزن، مجری اصلی این مطالعه و رهبر علمی «گروه مطالعه پستانداران دریایی پلی‌نزیا» به شبکه نشنال جئوگرافیک گفت: «ما با دیدن این پدیده نادر واقعا هیجان زده شدیم. در آن لحظه مات و مبهوت شده بودیم.»

خانم کارزن در مشاهدات خود از این خانواده دولفین‌ها متوجه شد که این بچه نهنگ به ندرت از مادرخوانده‌اش دور می‌شد. در حیات وحش یک خانواده سه‌ نفری مانند این بسیار نادر است زیرا دولفین مادر معمولا هر بار تنها از یک نوزاد مراقبت می‌کند.

این بچه نهنگ همچنین برای جلب توجه مادر با بچه دولفین رقابت می‌کرد و تدریجا یاد می‌گرفت که مانند دلفین‌ها رفتار کند. او مرتباً با دلفین‌های جوان دیگر معاشرت می‌کرد و در موج سواری و پرش در امواج آنها را همراهی می‌کرد.

در این مطالعه، که در مجله رفتارشناسی حیوانات منتشر شد، نویسندگان اظهار داشتند که ممکن است «بی‌تجربگی و شخصیت این مادرخوانده» در پذیرفتن این نهنگ به فرزندخواندگی نقشه داشته باشد.

آنها همچنین خاطرنشان کردند که ممکن است سماجت و پافشاری بچه نهنگ بر شروع و حفظ رابطه با مادر خوانده خود نقشی اساسی در شکل گرفتن این فرزندخواندگی داشته باشد».

این نهنگ‌ کله‌خربزه‌ای و دلفین پوزه‌بطری مادر تقریبا به مدت سه سال با هم ماندند. پس از آنکه بچه دولفین در حدود یک و نیم سالگی به دلایل نامعلوم ناپدید شد، بچه نهنگ و دلفین مادر همچنان با هم ماندند و بچه نهنگ تقریبا زمانی که باید از شیر گرفته می‌شد، ناپدید شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از جهان