عملیات بهاری طالبان شروع نمی‌شود؟

حملات خشونت‌بار طالبان در افغانستان ادامه دارد هرچند این گروه نام آن را حملات بهاره نگذاشته باشد

تاکید آمریکا و دولت افغانستان این است که برای رسیدن به توافق صلح کاهش خشونت یک امر حتمی است-Noorullah Shirzada / AFP

گروه طالبان هرساله با آغاز فصل بهار حملات گسترده  بهاری خود را در شهرهای بزرگ شروع می‌کنند اما امسال برای چند روز شدت حملات مرگبار بهاری طالبان تا حد اندکی کاهش یافته، هرچند حملات خشونت‌بار متوقف نشده است. براساس گزارش‌ها دوشب پیش یک درگیری میان نیروهای افغان و جنگجویان طالب در شهرستان چرخ استان لوگر صورت گرفته بود. مقام‌های افغان می‌گویند در این رویداد به جنگجویان طالب تلفات سنگین وارد کرده‌اند و هیچ غیرنظامی آسیب ندیده است. درحالیکه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان ادعا کرده است که مقر قبلی شهرستان چرخ لوگر را تصرف کرده‌اند. این ادعا را مقام‌های افغان رد کرده‌ و گفته‌اند که نیروهای افغان از آنجا نقل‌مکان کرده‌اند و تصرفی در کار نبوده است. در روز نخست فروردین نیز در شهر جلال‌آباد چهار بمبگذاری با فاصله کم رخ داد و در هرات تعدادی از مرزبان‌ها با انفجار بمب کنارجاده‌ای کشته شدند. طالبان گرچه مسئولیت این حملات را به صورت رسمی نپذیرفته ولی گروهی جز طالبان نمی‌تواند دست به این اقدامات زده باشد. 

 جنگجویان طالب هرسال برای کشاندن خشونت به شهرها و روستاهای افغانستان از تعطیلات زمستانی در پناهگاه‌های امن‌شان در خارج از کشور خارج می‌شوند و دست به حملات خونین بهاری می‌زنند. 

اما سه روز از فصل بهار گذشت و به نظر می‌رسد گروه طالبان هنوز برنامه‌ای برای اعلام رسمی آغاز حملات بهاری ندارد. هرچند هر لحظه امکان دارد این ادعا منتفی گردد و حملات ویرانگر و مرگبار طالبان از سر گرفته شود و این گروه نیز مسئولیت آن را بپذیرد. 

هر چند براساس توافق‌های سیاسی بین گروه طالبان و آمریکا که در ماه فوریه ۲۰۲۰ در قطر امضاء شد، شورشیان به کاهش خشونت متعهد شدند ولی آن تعهد را بارها  نقض کردند. با شروع سال جدید آمریکا با تشدید دیپلماسی صلح درباره یک دوره ۹۰ روزه کاهش خشونت با طالبان وارد گفت‌وگو شده است. این گروه پیش از این با برقراری آتش‌بس دائمی که خواسته اصلی مردم افغانستان است، مخالفت کرده بود.  

اما محمد نعیم، سخنگوی گروه طالبان دیروز دوشنبه ۲ فروردین به طلوع‌نیوز گفت که آن‌ها نیز طرح کاهش خشونت خود را با آمریکا در میان گذاشته‌اند هرچند دو طرف بر سر آن به توافق نرسیدند.

جزییات این طرح و مقدار خشونتی که طالبان حاضر است کاهش دهد، روشن نیست. 

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفته است که این کاهش خشونت به معنای آتش‌بس نخواهد بود؛ اما تمام عملیات‌های این گروه در افغانستان، کاهش خواهند یافت. 

او می‌گوید: «از طرف ما یک طرح تقریباً در ماه دسامبر پیشنهاد شده‌است که بر بنیاد آن، عملیات‌های تمامی طرف‌ها کاهش خواهند یافت؛ اما تا اکنون دربارۀ این طرح، توافق نهایی به دست نیامده‌است.» 

تاکید آمریکا و دولت افغانستان این است که برای رسیدن به توافق صلح که هم طالبان و هم نظام جمهوری به آن چراغ سبز نشان داده‌اند، کاهش خشونت یک امر حتمی است. 

طرح کاهش خشونت ۹۰روزه در نامه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی، رئیس جمهور کشور نیز بازتاب یافته بود که در آن تاکید می‌کند تا نهایی شدن روند مذاکرات صلح و نشست بزرگ استانبول بین رهبران افغان و طالبان، باید کاهش خشونت سه ماهه اعمال شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لویید آستین، وزیر دفاع آمریکا که دو روز پیش وارد کابل شد نیز سطح خشونت‌ها را در افغانستان را بسیار بالا خواند و تاکید کرد که اگر این خشونت‌ها کاهش یابند، زمینه برای یک روند دیپلماتیکِ نتیجه‌بخش، فراهم خواهد شد. 

او به خبرگزاری‌ها گفت: «روند بررسی پایبندی یا عدم پایبندی به توافق‌نامه جریان دارد. شما تلاش‌های ما را در دوحه دیده‌اید و من در این باره سخن نمی‌گویم. اما می‌گویم روشن است که سطح خشونت‌ها بسیار بالاست و ما واقعاً می‌خواهیم که کاهش خشونت‌ها را ببینیم. فکر می‌کنم که اگر خشونت‌ها کاهش یابند، می‌تواند آغازی برای فراهم‌سازی شرایط برای یک کار دیپلماتیکِ واقعاً نتیجه‌بخش باشد.» 

گروه طالبان که اکنون تمام رهبران اصلی آن به جز ملا هبت‌الله آخوندزاده و ملا یعقوب از پشت پرده درآمده‌اند و دیگر مذاکرات صلح و دیپلماسی را به نفع خود می‌دانند، آهسته گام برمی‌دارند که مبادا اعلام رسمی شروع حملات بهاری تمام روند صلح را که سال‌ها طول کشیده و به این جا رسیده است، با شکست روبه‌رو کند. 

البته در سال ۲۰۲۰ و پس از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان نیز گفته می‌شد، طالبان خشونت‌ها را کاهش خواهد داد ولی حمله به روزنامه‌نگاران، فعالان مدنی، زنان و غیرنظامیان با شدت بیشتری از سر گرفته شد. شاید تنها تفاوت در این بود که در بسیاری از این حملات، طالبان به صورت رسمی مسئولیت نپذیرفت. 

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه