سه نفر پس از واکسیناسیون کامل به کرونا مبتلا شدند

واکسن روی درصد قابل توجهی از مردم موثر است؛ اما نه همه

هاوایی در تزریق واکسن از کل ایالات متحده جلو است و حدود ۲۷ درصد ساکنان آن یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند - Ulises Ruiz / AFP

با مثبت شدن آزمایش کرونای سه نفر در هاوایی که به طور کامل واکسن زده بودند و تداوم همه‌گیری کرونا، مقامات می‌گویند همه باید همچنان «احتیاط» کرد. 

وزارت بهداشت ایالت هاوایی هفته پیش اعلام کرد نتیجه آزمایش کووید-۱۹ سه نفر مثبت شده است در حالی که واکسن مدرنا یا فایزر را به طور کامل تزریق کرده بودند. 

به گزارش نیویورک پست و طبق بیانیه وزارت بهداشت هاوایی، ابتلای هیچ‌ کدام از این سه نفر شدید نبوده است و گویا ویروس را نیز به شخص دیگری انتقال نداده‌اند. 

یکی از این بیماران از خدمه درمانی جزیره اوآهو در هاوایی است که تزریق واکسن را اوایل ژانویه به طور کامل انجام داده بود و سپس در ماه فوریه به چند شهر ایالات متحده سفر کرده بود. 

این فرد و همسفر وی طبق ضوابط سفر در ایالت هاوایی به هنگام برگشت به اوآهو آزمایش کووید-۱۹ دادند. البته طبق بیانیه مقامات بهداشت این افراد وقتی به هاوایی برگشته بودند از مثبت شدن آزمایش کرونا‌شان باخبر شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جاش گرین معاون فرماندار هاوایی در مصاحبه با شبکه خبری محلی کی‌آی‌تی‌وی گفت مثبت شدن آزمایش این افراد جای نگرانی ندارد و افزود «نباید از یاد برد که ۹۵ درصد دریافت‌کنندگان واکسن مدرنا و فایزر مصونیت پیدا می‌کنند و پنج درصد باقی مصون نمی‌شوند.» 

او گفت: «لابد برخی این خبر را دستاویز می‌کنند و می‌گویند: ای داد پس واکسن اثر ندارد! خیر، اثر دارد. روی درصد زیادی اثر دارد و نه همه. این نکته‌ مهمی است. تمام سه واکسن موجود در ایالات متحده در جلوگیری از کووید-۱۹ موثرند ولی هیچ‌کدام اثربخشی صددرصدی ندارند و چنین توقعی هم وجود ندارد.» 

دکتر ملیندا اشتون از سازمان بهداشت هاوایی پاسیفیک در مصاحبه با شبکه کی‌آی‌تی‌وی گفت که اکثریت مردم هنوز واکسن نزده‌اند و این نتایج هشداری است به مردم تا همچنان احتیاط کنند. 

دکتر اشتون افزود: «وقتی در فرودگاه و هواپیما هستیم و با افراد زیادی سروکار پیدا می‌کنیم باید خیلی احتیاط کنیم.» 

تاکنون در ایالات متحده  بیش از ۱۲۴ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ تزریق شده است و دست ‌کم ۴۴ میلیون نفر یعنی حدود ۱۳ درصد جمعیت به طور کامل این واکسن را دریافت کرده‌اند. 

هاوایی در تزریق واکسن از کل ایالات متحده جلو است و حدود ۲۷ درصد ساکنان آن یک دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و بیش از ۱۶ درصد هم تزریق کامل را انجام داده‌اند. 

از آغاز همه‌گیری کرونا، نزدیک به ۲۹ هزار مورد ابتلا در هاوایی به ثبت رسیده است و دست ‌کم ۴۵۱ نفر بر اثر آن جان باخته‌اند. 

طبق اعلام دانشگاه جان هاپکینز تاکنون آزمایش کرونای بیش از ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در ایالات متحده مثبت شده است و تعداد کل تلفات به ۵۴۲ هزار و ۵۲۴ نفر رسیده است.

© The Independent

بیشتر از جهان