آمریکا، واکسن آسترازنکا را «ایمن و بسیار موثر» اعلام کرد

آزمایشات نشان می‌دهد که واکسن آسترازنکا، در یک نفر از هر پنج فرد بالای ۶۵ سال، تا ۸۰ درصد مصونیت ایجاد کرده است

تأخیر پیش از چهار هفته در تزریق دومین دوز واکسن، می‌تواند تاثیر واکسن را بیشتر کند - Andrej ISAKOVIC / AFP

داده‌های جدید از ایالات متحده حاکی از آن است که واکسن‌های آسترازنکا ایمن و موثرند. 

پژوهش‌های علمی روی بیش از ۳۰ هزار نفر نشان داده که این واکسن تا ۷۹ درصد در پیشگیری از ویروس بیماری کووید-۱۹ وصددرصد در جلوگیری از بروز علائم شدید و درمان در بیمارستان موثر است. 

دانشمندان همچنین در تایید نظر مقامات پزشکی بریتانیا و اروپا گفته‌اند هیچ گونه دلیلی برای نگرانی پیرامون عارضه لختگی خون (در نتیجه تزریق این واکسن) وجود ندارد.  

این پژوهش که با شرکت ۳۲ هزار و ۴۴۹ بیمار در ایالات متحده، شیلی و پرو و با واکسیناسیون ۲۰ هزار نفر از آن‌ها و تزریق دارونما به سایر اعضای گروه انجام شده، نتیجه‌گیری کرد که واکسن آسترازنکا در تمام گروه‌های سنی از جمله بالای ۶۵ سال موثر است. 

استفاده از واکسن آسترازنکا در برخی کشورهای اروپایی به دلیل آن چه مقامات آن‌ها فقدان شواهد کافی در تایید تاثیر آن توصیف کردند به تعویق افتاد. 

آزمایشات نشان می‌دهد که واکسن آسترازنکا در یک نفر از هر پنج فرد بالای ۶۵ سال، تا ۸۰ درصد مصونیت ایجاد کرده است. 

پزوهش‌های نهایی در ایالات متحده همچنین تایید کرد که تأخیر پیش از چهار هفته در تزریق دومین دوز واکسن، بالقوه می‌تواند تاثیر واکسن را بیشتر کند. 

پژوهش‌های مقدماتی کارشناسان آمریکایی در ماه دسامبر نشان داد که قابلیت واکسن آسترازنکا حتی بیشتر از آزمایشات بالینی آن از سوی دانشگاه آکسفورد است و در یک گروه کوچک که در ابتدا نیم دوز واکسن را دریافت کرده بودند تا ۹۰ درصد مصونیت داده است. آزمایش‌های مشابه در گروه اصلی تنها ۶۲ درصد مصونیت ایجاد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک هیئت مستقل نظارت بر ایمنی واکسن (دی اس‌ام بی) که داده‌های جدید کارشناسان آمریکایی را ارزیابی کرده‌اند، می‌گوید هیچ گونه دلیلی برای نگرانی پیرامون واکسن آسترازنکا وجود ندارد. 

این نهاد موارد گزارش شده پیرامون لختگی خون در ورید مغزی (سی وی اس تی) دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا را که موجب نگرانی اروپا شده مورد بررسی قرار داده است. 

«دی اس‌ام بی» نتیجه‌گیری کرد که خطر لختگی خون در ۲۱ هزار و ۵۸۳ نفری که در پژوهش‌های مرتبط به دریافت دست کم یک دوز آسترازنکا شرکت کرده بودند، صفر است و هیچ گونه نشانه‌ای دال بر بروز «سی وی اس تی» در گروه واکسینه شده مشاهده نشده است.  

هفته گذشته نیز آژانس نظارت بر داروی اروپا پس از بررسی‌های اولیه واکسن آسترازنکا اعلام کرد که این واکسن مطمئن و موثر است و در مجموع ارتباطی با موارد  افزایش موارد «سی وی اس تی» ندارد. اما این نهاد گفت نمی‌توان ارتباط این عارضه نادر را با واکسن آسترازنکا رد کرد. 

به دنبال گزارش‌های حاکی از بروز اختلالات خونی در تعداد اندکی از دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا که با همکاری دانشمندان دانشگاه آکسفورد تولید شده، دست کم ۱۳ کشور اروپایی در دو هفته گذشته استفاده از این نوع واکسن را متوقف کردند.  

اندرو پولارد، استاد ایمونولوژی و بیماری کودکان و یکی از ناظران ارشد آزمایشات آسترازنکا می‌گوید: «این نتیجه‌گیری (در ایالات متحده) خبر بسیار خوبی است زیرا نمایانگر تاثیر فوق‌العاده واکسن در گروهی جدید است که با نتایج آزمایشات آکسفورد هماهنگی دارد. 

می‌توانیم انتظار داشته باشیم این واکسن در تمام گروه‌های سنی از هر زمینه اجتماعی در مقابل کووید-۱۹ پیامدی چشمگیرو گسترده داشته باشد.» 

سارا گیلبرت، استاد و کارشناس تولید واکسن و یکی از طراحان واکسن آسترازنکا نیز می‌گوید نتیجه‌گیری‌های اخیر «تایید بیشتر ایمنی و تاثیر» این واکسن است. 

او افزود: «این واکسن در بسیاری کشورها و درمیان گروه‌های سنی متفاوت در مقابل کووید-۱۹ مصونیتی قابل توجه می‌دهد و ما امیدواریم این تحقیقات موجب استفاده هرچه بیشتر واکسن آسترازنکا در جهان به منظور پایان دادن به همه‌گیری شود.» 

تنیجه‌گیری‌های مقدماتی (در مورد ایمنی واکسن آسترازنکا) یک گام به سوی تایید هیئت ناظر بر دارو برای استفاده آن در ایالات متحده است. 

شرکت تولید داروی آسترازنکا باید نتایج این آزمایش‌های را در اختیار اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا بگذارد تا هیئت بازرسان آن شواهد موجود را پیش از صدور هرگونه مجوز استفاده در شرایط اضطراری، به مشاوره علنی بگذارد.  

واکسن‌های آسترازنکا هم اکنون در بیش از ۵۰ کشور جهان مجوز دریافت کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان