مادران باردار واکسینه شده، پادتن‌ را به نوزادان منتقل می‌کنند

تنها پس از یک دوز واکسن مدرنا، آنتی‌بادی‌ها در نمونه خون بندناف نوزاد تازه متولد شده ردیابی می‌شوند

«دریافت هر دو دوز واکسن ام‌آران‌ای به بهبود انتقال پادتن به بدن نوزاد کمک می‌کند» - JACK GUEZ / AFP

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که مادران بارداری که واکسن ویروس کووید-۱۹ را دریافت کرده‌اند، آنتی‌بادی را از طریق رحم و شیر به نوزاد خود منتقل می‌کنند.

مطالعات مقدماتی متعدد نشان داده‌اند که زنان بارداری که واکسن ام‌آر‌ان‌ای را دریافت کرده‌اند، مانند واکسن‌های فایزر و مدرنا، در خون بندناف آنتی‌بادی کووید-۱۹ داشتند.

مطالعه‌ای دیگر نشان داد که در شیر مادر آنتی‌بادی بوده است؛ امری که نشان می‌دهد مصنونیت در مقابل بیماری می‌تواند در دوران بارداری و بعد از زایمان به نوزادان منتقل شود.

برنا هیوز، معاون رئیس بخش زنان و زایمان در دانشگاه دوک، به روزنامه واشنگتن پست گفت که برخی از مقالات بازنگری نشده «امید ما را به این‌ که واکسن‌ها با انتقال آنتی‌بادی‌ها به بدن نوزاد قادر به محافظت از او باشند، تأیید می‌کنند.»

او افزود: «احتمال دارد که این امر دقیقاً بر خلاف نگرانی‌ها از خطرات و آسیب‌های احتمالی باشد. در واقع، ممکن است ثابت شود که واکسن‌ها از جنین در حال رشد محافظت می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری سی‌بی‌اس، یکی از کارکنان بهداشتی در ایالت فلوریدای جنوبی سه هفته قبل از به دنیا آوردن دخترش واکسن زده بود و آنتی‌بادی کووید-۱۹ را به بدن او منتقل کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر پل گیبلرت و دکتر چاد رودنیک در نسخه منتشر نشده یک مطالعه نوشتند که «تنها پس از یک دوز واکسن کووید-۱۹ مدرنا، آنتی‌بادی‌ها در نمونه خون داخل بندناف نوزاد تازه متولد شده ردیابی می‌شوند. بنابراین، واکسناسیون مادر می‌تواند به حفاظت و کاهش خطر ابتلا به بیماری سارس-کوو-۲ در جنین منجر شود.»

پژوهش‌گران پیش‌تر نشان داده بودند که زنان بارداری که از این بیماری بهبود می‌یابند، می‌توانند مصونیت طبیعی بدن خود را به فرزندانشان منتقل کنند.

در یک پژوهش منتشر شده که هنوز بازنگری دقیق نشده است، ۱۳۱ زن واکسینه شده که ۸۴ نفرشان باردار بودند، تحت بررسی قرار گرفتند. آن پژوهش نشان داد که زنان باردار واکنش‌های ایمنی مشابهی داشتند و احتمالاً به اندازه زنان غیرباردار از واکسن ایمنی به دست می‌آوردند.

دکتر آندرئا ادلو، متخصص پزشکی مادر و جنین در بیمارستان عمومی ماساچوست، و از نویسندگان همکار این مطالعه، به خبرگزاری سی‌بی‌اس گفت: «پادتن‌های تولید شده توسط واکسن در بدن مادر در خون داخل بندناف هر ۱۰ نوزادی که در طول دوران مطالعه ما به دنیا آمدند، ردیابی شدند.»

او اضافه کرد: «بر اساس داده‌های ما، دریافت هر دو دوز واکسن ام‌آران‌ای به بهبود انتقال پادتن به بدن نوزاد کمک می‌کند.»

در مرحله بعدی مطالعات، میزان موثر بودن پادتن‌ها در بدن نوزادان و مدت زمان امنیت‌شان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دنیس جیمیسون، رئیس بخش زنان و زایمان در دانشگاه اموری، به روزنامه واشنگتن پست گفت: «مهم است که بدانیم دلیل اصلی اصرار ما به واکسینه شدن زنان باردار در برابر بیماری کووید، این است که می‌دانیم که مادران بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های سخت و جدی هستند.» او همچنین افزود که این امر نوزادان را نیز در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان