وعده تکمیل واکسیناسیون عمومی کرونا تا پایان ۱۴۰۰

واکسن‌های ایرانی به‌زودی وارد فاز ۲ می‌شوند

واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان، جانبازان آسایشگاه‌ها و افرادی که درگیر پسماندهای عفونی هستند در ابتدای بهار به پایان می‌رسد - ATTA KENARE / AFP

مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که تا پایان سال جاری و به‌صورت خوش‌بینانه تا پایان ۲۰۲۱ میلادی واکسیناسیون عمومی به پایان می‌رسد.

کیانوش جهان‌پور در گفتگو با رادیو تهران، با ابراز امیدواری برای تولید انبوه واکسن مشترک با سایر کشورها و تولید واکسن ملی در هفته‌های آتی، گفت: «با موفقیت نسبی مراحل تولید واکسن ایرانی و خرید واکسن از سبد کواکس، پیش‌بینی می‌شود طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تا پایان ۱۴۰۰ و حتی به‌صورت خوش‌بینانه تا پایان ۲۰۲۱ میلادی واکسیناسیون همگانی انجام شود.»

او تأکید کرد واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان، جانبازان آسایشگاه‌ها و افرادی که درگیر پسماندهای عفونی هستند در ابتدای بهار به پایان می‌رسد و افراد بالای ۶۵ سال و بیماران زمینه‌ای ۱۶ تا ۶۴ سال در فاز دوم برنامه واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه ابراز امیدواری کرد که با ورود واکسن‌های داخلی به بازار در هفته‌های پایانی بهار واکسیناسیون به‌صورت جهشی افزایش‌یافته و در تابستان به اوج برسد و در پاییز و حداکثر زمستان، واکسیناسیون عمومی با ایمنی جمعی انجام شود. با پایان این دوره، روال زندگی به حالت عادی باز خواهد گشت.

بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید -۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا، مایه‌کوبی سایر گروه‌ها بر حسب گروه‌بندی، و با اولویت کادر بهداشتی و درمانی، گروه‌های آسیب‌پذیر مانند سالمندان، بیماران خاص، جانبازان شیمیایی و گروه‌های پرخطری که در معرض آلودگی هستند، انجام می‌شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران در این باره گفته بود پس از واکسیناسیون گروه‌های هدف، جمعیت عادی کشور واکسینه خواهد شد و افزود، برآورد ما این است که تا پایان شهریور بتوانیم اکثر گروه‌های هدف را واکسینه کنیم.

در بخش دیگر گفتگو، جهان‌پور اظهار داشت واکسیناسیون کشوری در حال حاضر با واکسن‌های سینوفارم (چین)، اسپوتنیک B (روسیه) و کواکسین (هند) انجام می‌شود. حدود ۷۰۰ هزار واکسن در روزهای اخیر در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده و ده‌ها هزار نفر از اعضای کادر درمان از آن استفاده کرده یا استفاده خواهند کرد. او افزود: «تاکنون عوارض جدی قابل توجهی در مورد این سه واکسن گزارش نشده و این روند ادامه خواهد داشت. پنج واکسن در کشور ما تأیید شده و با ورود واکسن‌های دیگر روند واکسیناسیون بر اساس اولویت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.»

واکسن آسترازنکا

وی همچنین درباره واکسن آسترازنکا که در برخی کشورهای اروپایی نسبت به عوارض آن ایجاد نگرانی شده گفت: «طبق پیش‌بینی‌ها قرار است در فصل بهار واردات واکسن آسترازنکای کره جنوبی از سبد کواکس آغاز شود. با توجه به اشکالات احتمالی این واکسن به ویژه در برخی از کشورهای اروپایی، رصد یافته‌های جدید ناشی از واکسیناسیون عمومی این واکسن در کشورهای مختلف در دستورالعمل وزارت بهداشت، کمیته ملی واکسن و سازمان غذا و دارو قرار گرفت.»

به دنبال گزارش‌های حاکی از بروز اختلالات خونی در تعداد اندکی از دریافت‌کنندگان واکسن آسترازنکا که با همکاری دانشمندان دانشگاه آکسفورد تولید شده، دست‌کم ۱۳ کشور اروپایی در دوهفته گذشته استفاده از این نوع واکسن را متوقف کردند. 

سازمان نظام دارویی بریتانیا تأکید کرد که واکسن آسترازنکا بی‌خطر است و هیچ شواهدی مبنی بر ارتباط آن با لختگی خون وجود ندارد. گزارش شده است که برخی از کسانی که این واکسن را زده‌اند دچار لختگی خون شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان نظام‌پزشکی و دارویی بریتانیا گفت مزایای واکسن در جلوگیری از کووید -۱۹ بسیار بیشتر از خطرات احتمالی آن است. این سازمان افزود در حال تحقیق درباره نوعی «بسیار نادر» از لختگی خون در مغز پنج فرد در بریتانیا است که این واکسن را زده‌اند، ولی هیچ رابطه علت و معلولی بین عارضه آنها با واکسن نیافته است.

همچنین، پژوهش‌های مقدماتی کارشناسان آمریکایی در ماه دسامبر نشان داد که قابلیت واکسن آسترازنکا حتی بیشتر از آزمایش‌های بالینی آن از سوی دانشگاه آکسفورد است و در یک گروه کوچک که در ابتدا نیم دوز واکسن را دریافت کرده بودند تا ۹۰ درصد مصونیت داده است. آزمایش‌های مشابه در گروه اصلی تنها ۶۲ درصد مصونیت ایجاد کرد.

واکسن ایرانی

جهان‌پور در ادامه درباره واکسن‌های تولیدی ایران هم خاطرنشان کرد: «یک واکسن مشترک با کشور کوبا و انستیتو پاستور در حال ساخت است. فاز ۱ و ۲ مطالعات بالینی آن در کوبا انجام شده و فاز ۳ آن هم در کوبا آغاز شده است. ۱۰۰ هزار دوز از این واکسن وارد کشور شده و با فاصله‌ای دوهفته‌ای فاز ۳ بالینی این واکسن در کشور آغاز می‌شود. البته به‌محض تأیید گزارش‌های فاز ۳ این واکسن، واکسیناسیون عمومی و تولید انبوه آن در ایران و کوبا آغاز می‌شود.»

او در مورد واکسن برکت هم گفت که فاز دوم آن تا پایان فروردین به پایان می‌رسد و تا پایان بهار وارد فاز تولید انبوه خواهد شد. واکسن رازی نیز در بخش پایانی فاز یک قرار دارد.

همچنین، به گفته مدیر روابط‌عمومی وزارت بهداشت، واکسن شرکت میلاد داروی نور، زیرمجموعه وزارت دفاع با عنوان واکسن «فخرا» وارد فاز ۱ مطالعات بالینی شده و به نظر می‌رسد تا اواخر تابستان در دسترس باشد.

در ایران، تاکنون واکسن کرونای مؤسسه پاستور، برکت، رازی و فخرا، معرفی‌شده‌اند و طبق اعلام وزارت بهداشت تا زمان به بازار آمدن آن‌ها در بهار سال آینده، از واکسن‌های وارداتی استفاده خواهد شد.

مشخص نیست آیا با ورود واکسن‌های ایرانی به روند واکسیناسیون، آیا تهران برنامه خرید واکسن خارجی را به طور کامل متوقف خواهد کرد یا از آن‌ها نیز به‌موازات واکسن‌های ایرانی استفاده خواهد شد.

در حال حاضر، بنا بر دستور رهبر ایران، علی خامنه‌ای، واردات و خرید واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی ممنوع است.
حسن روحانی پیش‌تر اعلام کرده بود پیشنهاد دریافت این واکسن‌ها وجود داشته است اما او آن را رد کرده است.