دومین «واکسن ایرانی» کرونا در آستانه آزمایش انسانی

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: بعید نیست آمریکایی‌ها با واکسن جعلی کرونا مردم ایران را بکشند

«کوو ایران برکت»، واکسن شرکت شفافارمد، وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام، آزمایش انسانی را از نهم دی‌ آغاز کرد- تصویر از وب‌سایت «ستاد اجرایی فرمان امام»

احسان شمسی کوشکی، دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت، از صدور مجوز این کمیته برای آغاز فاز اول آزمایش انسانی دومین «واکسن ایرانی» کرونا خبر داد.

این مقام وزارت بهداشت ایران، روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که این واکسن ساخت «انستیتو سرم‌سازی و واکسن‌سازی رازی» است که فازهای آزمایش حیوانی خود را گذرانده و کارآزمایی بالینی (آزمایش انسانی) آن با همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام خواهد شد. 

او گفت پروتکل کارآزمایی بالینی پیشنهادی شرکت سازنده که «به تایید سازمان غذا و دارو رسیده بود، در جلسه فوق‌العاده کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت مطرح و با اجماع آراء به تصویب رسید» و حالا باید به سازمان غذا و دارو برگردانده شود تا «مجوز شروع مطالعه بالینی یا CTA را دریافت کند».

شمسی کوشکی همچنین گفت که این واکسن، یک «پروتئین نوترکیب» است و «تکنولوژی آن» با دیگر «واکسن‌ ایرانی» کرونا که مجوز دریافت کرده، متفاوت است.

او افزود واکسن‌هایی که به این شیوه ساخته می‌شوند، جزء واکسن‌های بسیار ایمن محسوب می‌شوند و در توضیح «پروتئین نوترکیب» گفت که «یعنی بخش‌هایی از پروتئین S ویروس یا همان اسپایک پروتئین در این واکسن به صورت نوترکیب قرار داده شده و با تزریق واکسن، بدن علیه آن بخش‌ها آنتی‌بادی تولید خواهد کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان واکسن‌های تولیدشده برای مقابله با کووید-۱۹ در جهان که از این روش «پروتئین نوترکیب» استفاده کرده‌اند، می‌توان به واکسن شرکت آمریکایی نواواکس و همچنین واکسن «اپی‌واک کرونا» ساخت شرکت روسی وکتور اشاره کرد. براساس گزارش‌ها واکسن نواواکس درحالی طی کردن مرحله سوم آزمایش انسانی است و واکسن روسی «اپی‌واک کرونا» به تولید انبوه رسیده است.

خبر نزدیک شدن دومین واکسن ایرانی کرونا به مرحله آزمایش انسانی در حالی منتشر می‌شود که نخستین واکسن ایرانی کرونا، ساخت شرکت شفافارمد (وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام) موسوم به «کوو ایران برکت»، مرحله اول آزمایش انسانی خود را از نهم دی‌ماه آغاز کرده است. شفافارمد در تولید این واکسن از ویروس کرونای غیرفعال‌شده استفاده کرده و گفته می‌شود که  واکسن «کوو ایران برکت» مشابه واکسن شرکت چینی سینوواک است. 

«بعید نیست آمریکایی‌ها با واکسن جعلی کرونا مردم ایران را بکشند»

از سوی دیگر، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ روز پیش در یک سخنرانی ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام کرد. منظور از واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی، واکسن‌های فایزر-بیون‌تک، مدرنا و آکسفورد-آسترازنکا است که تاکنون تنها واکسن‌های تاییدشده بین‌المللی محسوب می‌شوند و بسیاری از کشورهای جهان واکسیناسیون عمومی را این واکسن‌ها آغاز کرده‌اند.   

از زمان اعلام ممنوعیت ورود واکسن‌های غربی، مسئولان حوزه پزشکی ایران و همچنین مقام‌های سیاسی مختلف، برای توجیه این دستور خامنه‌ای، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند. 

پیش از همه سعید نمکی، وزیر بهداشت، بی‌اعتمادی به آمریکا وم انگلستان و تشکیک علمی درمورد روش ساخت واکسن‌ها را دلیل حکم خامنه‌ای دانست. 

محمدعلی موحدی کرمانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه، با اشاره به وجود «مبنای صددرصد علمی» برای منع ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی و نبود اعتماد به این دو کشور، گفت: «هیچ بعید نیست که آمریکایی‌ها به‌عنوان خدمات پزشکی، این واکسن‌های جعلی را به ایران بفرستند تا پولی از ما بگیرند و بعداً یا مردم ما را بیمارتر کنند یا بکشند.»

این درحالی است که اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از نخستین کشورها بودند که واکسیناسیون سراسری را با واکسن فایزر-بیون‌تک آغاز کردند و از کشورهای پیشتاز در این زمینه به‌شمار می‌آیند.

بنابر اطلاعات منتشرشده وب‌سایت «جهان ما به‌شکل داده‌ها» (Our World in Data) وابسته به دانشگاه آکسفورد، اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین، در حال حاضر درصدر جدول میزان واکسیناسیون شهروندان قرار دارند و به ترتیب، حدود ۲۷، ۱۹ و ۸ درصد شهروندان خود را تاکنون واکسینه کرده‌اند. 

در این جدول بریتانیا و آمریکا در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند که ۶.۳۴ و ۳.۷۱ درصد شهروندانشان واکسن دریافت کرده‌اند.