حمله هوایی نیروهای ائتلاف به‌ کارگاه‌های پهپاد و موشک‌سازی حوثی‌ها

ائتلاف عربی اعلام کرد که این عملیات با هدف خنثی‌سازی و از بین بردن منابع یک حمله قریب‌الوقوع انجام شده است

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی که در یمن با شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد، از ده‌ها حمله هوایی به اهداف نظامی حوثی‌ها در شمال این کشور ازجمله کارگاه‌‌های پهپاد و موشک‌سازی و زاغه‌های مهمات در صنعا، پایتخت یمن، و همچنین بندر صلیف در ساحل دریای سرخ خبر داد. 

رسانه‌های دولتی سعودی یکشنبه شب، اول فروردین‌ماه، گزارش دادند که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، کارگاه‌های حوثی‌ها برای سرهم‌کردن قطعات موشک‌های بالیستیک و هواپیماهای بدون سرنشین را در صنعا، پایتخت یمن، منهدم کرده است.

نیروهای ائتلاف با انتشار ویدیوهایی از عملیات هواپیماهای جنگنده خود، همچنین از انهدام سکوهای پرتاب موشک و اسلحه و مهمات ذخیره‌شده در پادگان‌ها و زاغه‌های وابسته به شبه‌نظامیان حوثی در صنعا و مأرب خبر داده‌اند. در یکی از ویدیوهایی که از این حمله‌ها در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده‌ است، انفجارهای پیاپی در زاغه‌ اسلحه و مهمات حوثی‌ها که هدف حمله هوایی قرار گرفته است،  دیده می‌شود.

ائتلاف همچنین اعلام کرد که با حمله هوایی به محل نگهداری پهپادهای بمب‌گذاری‌شده در داخل غاری در استان صنعا، آن‌ها را منهدم کرده است.

 

سازمان ملل متحد علاوه‌بر این، از حمله هوایی نیروهای ائتلاف به مناطقی از بندر صلیف در شمال حدیده که تحت کنترل حوثی‌ها قرار دارند و زخمی‌شدن شش غیرنظامی در این حمله‌ خبر داده است. 

بندر صلیف در ساحل دریای سرخ براساس توافق استکهلم که در سال ۲۰۱۸ بین طرف‌های درگیر یمن امضا شد، بخشی از منطقه بی‌طرف زیر نظر سازمان ملل متحد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون المسیره، وابسته به حوثی‌ها، نیز از حملات هوایی نیروهای ائتلاف در استان مأرب خبر داده است. درپی پیشروی‌های شبه‌نظامیان حوثی در استان مأرب، درگیری‌های شدید در این استان ادامه دارد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این عملیات با هدف خنثی‌سازی و از بین بردن منابع یک حمله قریب‌الوقوع و محافظت از غیرنظامیان دربرابر حملات خصمانه انجام شده است.»

شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، که شش سال است در یمن با دولت قانونی آن کشور و نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند، در ماه‌های اخیر بر تعداد حمله‌های فرامرزی خود به شهرهای عربستان سعودی افزوده‌اند.

حوثی‌ها روز جمعه، ۲۹ اسفندماه نیز از حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، با به‌کارگیری شش پهپاد خبر دادند. درپی آن، عربستان سعودی اعلام کرد که حمله پهپادی به یک پالایشگاه نفت آرامکو در ریاض، منجر به آتش‌سوزی در این تأسیسات شده است.