حوثی‌ها از حمله به آرامکو و پایگاه ملک‌خالد در عربستان سعودی خبر دادند

عربستان سعودی اعلام کرد، موشک‌ها را بر فراز جازان منهدم کرده است

سخنگوی حوثی‌ها می‌گوید حمله به تأسیسات آرامکو در جده با یک موشک کروز بالدار از نوع قدس۲ انجام شده است- دفتر رسانه‌ای حوثی‌ها

حوثی‌های یمن از حمله موشکی به تاسیسات آرامکو در شهر جده و همچنین حمله پهپادی به پایگاه هوایی ملک‌خالد در خمیس مشیط خبر دادند. عربستان سعودی نیز از انهدام موشک شلیک‌ شده حوثی‌ها به‌سمت جازان خبر داد.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌های یمن روز پنجشنبه، ۱۴ اسفندماه، در حساب توییتر خود اعلام کرد که حمله به تأسیسات آرامکو در جده سحرگاهان با استفاده از یک موشک کروز بالدار از نوع قدس۲ انجام شده است. او بدون توضیح بیشتر، مدعی شده که این موشک «به‌طور دقیق به هدف اصابت کرده است».


سخنگوی حوثی‌ها ساعتی پیش از آن هم در حساب توییتر خود از حمله هوایی به یک هدف مهم در پایگاه هوایی ملک‌خالد عربستان در خمیس مشیط خبر داد و اعلام کرد که با یک پهپاد مدل «قاصف کی۲» به این پایگاه حمله کرده‌اند. او در این مورد نیز مدعی شده است که «حمله به‌طور دقیق به هدف مورد نظر ضربه زده است».   

 

او در هر دو مورد، حمله‌ها را در پاسخ به «تداوم محاصره یمن و تجاوزگری‌های ائتلاف سعودی در یمن» اعلام کرده است.

عربستان سعودی و شرکت آرامکو هنوز به‌‌طور مستقیم درمورد این حمله‌ها اظهار نظری نکرده‌اند؛ اما ائتلاف نظامی به رهبری عربستان روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک موشک بالیستیک نیروهای حوثی را که به‌سمت جازان شلیک شده بود، منهدم کرده است.

شنبه شب (۹ اسفندماه) نیز حوثی‌ها با پنج پهپاد انتحاری به‌سمت خمیس مشیط حمله کرده بودند. بنابر گزارش‌ها، عربستان سعودی با استفاده از سامانه‌های پدافندی و هواپیماهای جنگنده خود، آن‌ها را پیش از برخورد به اهدافشان ساقط کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ماه نوامبر سال گذشته (آذرماه ۱۳۹۹) نیز حوثی‌ها مدعی شده بودند که در حمله‌ای موشکی به تاسیسات توزیع فرآورده‌های نفتی در شهر جده، به آن آسیب رسانده‌اند، اما سپس آرامکو اعلام کرد که موشک آن‌ها به یک مخزن ذخیره‌سازی برخورد کرده است و اثری بر تأمین سوخت داخلی نخواهد داشت. 

نیروهای انصارالله یا همان شبه‌نظامیان حوثی‌ مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، که شش سال است در یمن با دولت قانونی آن کشور و نیروهای ائتلاف تحت حمایت عربستان سعودی می‌جنگند، به‌تازگی بر تعداد حمله‌های فرامرزی خود به شهرهای عربستان سعودی افزوده‌اند؛ البته نیروهای ائتلاف اعلام کرده که بیشتر این حمله‌ها را رهگیری و خنثی کرده است.  

نخستین دیدار نماینده‌ ویژه آمریکا در امور یمن با  نماینده حوثی‌ها

ازسوی دیگر، روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه، دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که در راستای تلاش دولت جدید آمریکا برای پایان دادن به جنگ یمن، مقام‌های آمریکایی به‌تازگی برای نخستین‌بار با مقام‌هایی از حوثی‌های یمن در شهر مسقط عمان دیدار کرده‌اند. 

براساس این گزارش، دیداری که هیچ‌یک از طرف‌ها آن را تاکنون علنی نکرده‌اند، روز هشتم اسفندماه در شهر مسقط، پایتخت عمان، با شرکت تیموتی لندرکینگ، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور یمن و محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها برگزار شد.

تیموتی لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، پس از ملاقات با مقام‌های عربستان سعودی و نمایندگان سازمان ملل در شهر ریاض، برای گفت‌وگو با مذاکره‌کننده ارشد حوثی‌ها به مسقط رفته است. لندرکینگ در این سفر منطقه‌ای همچنین به کویت، قطر و امارات متحده عربی نیز سفر کرده است.

‌حوثی‌‌ها و عربستان سعودی بیش از یک سال است که با نظارت سازمان ملل مذاکراتی مستقیم را برای برقراری آتش‌بس در یمن آغاز کرده‌اند.