عاملان قتل فرشته کوهستانی، فعال مدنی در افغانستان بازداشت شدند

امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان گفت که قاتلان اعضای یک هسته از طالبان‌اند

 فرشته کوهستانی چند ماه پیش در حمله افراد ناشناس کشته شد-رسانه‌های اجتماعی

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان از بازداشت قاتلین «فرشته کوهستانی»، از فعالین جامعه مدنی این کشور خبر داد و گفت، کسانی که این بانو را به قتل رسانیده بودند پس از این حادثه، برای دریافت امتیازات مادی به پاکستان رفتند که در بازگشت به افغانستان، بازداشت شدند. 

آقای صالح، این خبر را روز دوشنبه دوم فروردین، سال ۱۴۰۰، در صفحه رسمی فیس‌بوکش نوشت: «ریاست امنیت ملی افغانستان، قاتلین فرشته کوهستانی را شناسایی و پس از بازگشت از پشاور پاکستان، دستگیر کردند.» 

امرالله صالح، در پیوند با دستگیری این افراد گفت: «معما حل شد، اما درد نه. قاتلین و تروریست‌ها، همه اعضای یک هسته طالبان‌اند که در پشاور مورد تقدیر و مکافات مادی شورای تروریست‌ها قرار گرفته‌اند.» 

معاون اول رئیس جمهور افغانستان از رسانه‌ها خواست: «بیایید برای پرده‌برداری از این جنایت هولناک با بخش مطبوعاتی ریاست امنیت ملی کشور در تماس باشید و دیگر نگذارید که این جنایت خموشانه فراموش شود. طالب تروریست است و هنوز تغییر نکرده است.» 

فرشته کوهستانی، از فعالین جامعه مدنی و به ویژه مدافع حقوق زنان افغان بود که در این عرصه‌ تلاش‌های زیاد کرد و در میان مردم افغانستان چهره شناخته‌شده‌ای بود. 

بانو کوهستانی، شامگاه پنج‌شنبه ۴دی، ۱۳۹۹، در استان کاپیسا، زادگاه خود در حالی که با برادرش در خودرویشان بودند، از سوی افراد ناشناس هدف تیراندازی قرار گرفتند که در نتیجه بانو کوهستانی همراه با برادرش جان باختند. 

ترور این فعال جامعه مدنی در آن زمان با واکنش‌های تند مردم و فعالین جامعه مدنی به ویژه زنان این کشور مواجه شد. آنان حکومت افغانستان را در تامین امنیت جان‌ خود ناکام خواندند و تاکید کردند که هرچه زودتر باید این افراد دستگیر و چهره‌هایشان به مردم نشان داده شود تا به جزای اعمال خود برسند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت افغانستان و مسؤولین نهادهای امنیتی این کشور وعده داده بودند که از هرچه در توان دارند برای شناسایی و دستگیری عاملین این رویداد و سایر رویدادهای مشابه دریغ نخواهد کرد. 

اکنون شماری از شهروندان افغانستان و فعالین جامعه مدنی این کشور از دولت‌شان می‌خواهند که نباید افراد دستگیر شده چند روز بعد رها شوند. 

آنان تاکید دارند که باید چهره‌های این جنایت‌کاران برای مردم آشکار شود تا به جزای اعمال‌شان برسند. 

مرسل نوابی، فعال مدنی می‌گوید: «مرگ بانو کوهستانی، برای ما دردناک بود، اما دستگیری این جنایت‌کاران خبر خوش، اما امید داریم که هرچه زودتر به جزای اعمال‌شان برسند و نگذارند که این قضیه فراموش شود و آنان دوباره آزاد شوند و به جنایت‌شان ادامه دهند.» 

شکیبا پری، ساکن کابل گفت: «باید مانند قاتلین بانو کوهستانی، قاتلین خبرنگاران و دیگر افراد بی‌گناه و فعالان مدنی کشور دستگیر شوند و به مجازات خود برسند. دولت ما بداند اگر مجازات وجود نداشته باشد این دستگیری‌ها هیچ دردی را درمان نخواهد کرد به جز این که ترورها بیشتر و بیشتر شود. خواست ما مجازات قاتلین حامیان آنان و تامین عدالت است و بس.»