اشرف غنی: تاریخ تلخ ما نباید تکرار شود

رئیس‌جمهوری افغانستان در پیام نوروزی خود گفت که جنگ طالبان هیچ گونه مشروعیتی ندارد

امسال رئیس جمهوری غنی مراسم آغاز سال نو را در ارگ ریاست جمهوری برگزار کرد- ارگ

برخلاف سال‌های قبل، محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان امسال برای شرکت در مراسم برافراشتن جهنده حضرت علی، به مزار شریف نرفت. در سالیان گذشته، روسای‌جمهوری افغانستان معمولا همیشه تلاش می‌کردند در مراسم بالا بردن جهنده حضرت علی که در اول نوروز در صحن آرامگاه منسوب به امام اول شیعیان برافراشته می‌شود، حضور داشته باشند؛ اما رئیس‌جمهوری غنی امسال مراسم آغاز سال نو را در ارگ ریاست‌جمهوری برگزار کرد.

رئیس‌جمهوری افغانستان در پیام نوروزی‌ خود، سال پیش رو برای افغانستان را «سال مدیریت منابع آب» نامید. او از آغاز به کار سد« کمال خان» که در آخر همین هفته خود آن را افتتاح خواهد کرد، به‌ عنوان یک رویداد مهم در عرصه مدیریت آب نام برد.

رئیس‌جمهوری غنی از کنترل و مهار آب‌های سراسر افغانستان هم سخن گفت و افزود که دیگر اجازه نخواهد داد آب‌های شیرین افغانستان به هدر برود. وی  یادآور شد که آرزوی مردم نیمروز پس از ۸۰۰ سال دوباره عملی خواهد شد و بند کمال خان، این مکان را که زمانی به‌عنوان سرسبزترین منطقه شناخته می‌شد، دوباره به دوران شکوفایی‌ باز خواهد ‌گرداند. رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که نگرانی از خشک‌سالی و همزمان با آن، سیلاب‌های بهاری هنوز هم وجود دارد و از اعضای کابینه خود خواست تا تمام سعی و تلاش خود را برای کنترل و مدیریت آب‌های افغانستان به کار گیرند.

رئیس‌جمهوری در پیام نوروزی‌ خود به مسئله صلح در افغانستان نیز پرداخت و تصریح کرد که او خواهان یک صلح «دائمی و عادلانه» است. وی اظهار داشت: «منظور از صلح دائمی، پایان جنگ و خشونت است و صلح عادلانه هم صلحی است که در آن همه یکدیگر را بپذیریم.»

آقای غنی گفت: «نسل پیش رو نباید تاریخ تلخی را که ما تجربه کردیم، تجربه کند و به همین دلیل است که من تلاش‌های خود را برای تامین صلح دائمی متمرکز کرده‌ام.»

به باور رئیس‌جمهوری، طالبان هیچ دلیل مشروعی برای برپا کردن جنگ در افغانستان ندارند. وی افزود:«آنان با خوشحالی تمام می‌گویند که به نیروهای خارجی حمله نمی‌کنند، ولی باید از آنان پرسید چه کسی به شما اجازه داده است که مردم افغانستان را بکشید؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت که طالبان نباید بیشتر از این آلت دست خارجی‌ها باشند و اگر افغان هستند و افغان‌ها آنان را قبول دارند، آنان نیز باید بقیه افغان‌ها را بپذیرند.

رئیس‌جمهوری افغانستان در ادامه به سیاست خارجی افغانستان نیز نگاهی انداخت و گفت: «سیاست خارجی این کشور بر منافع پایدار آن استوار است و به همین دلیل، ما نه دشمن همیشگی داریم و نه هم دوست دائمی؛ بلکه بر اساس منافع پایدار خود، با کشورهای جهان و به خصوص کشورهای همسایه تعامل خواهیم داشت.»

به نظر می‌رسد که برخلاف توقع، پیام نوروزی رئیس‌جمهوری غنی، مسالمت‌جویانه و مصلحت‌اندیشانه بوده است. وی که در چند سخنرانی آخر خود به‌شدت به مسئله حکومت موقت تاخته و در آخرین سخنرانی‌ خود تاکید کرده بود که جز انتخابات هیچ شیوه دیگری نمی‌تواند او را از مقامش برکنار کند، در سخنان سال نو خود به این مسئله نپرداخت. او همچنین برخلاف گذشته که در سخنان خود طالبان را به بی‌باوری به مذاکرات متهم می‌کرد، این بار بیشتر از آنان خواست تا روند صلح را رها کنند.

افغانستان در حالی به سال و قرن جدید وارد می‌شود که روند صلح به مرحله بسیار شکننده‌‌ای نزدیک شده است. نشست صلح مسکو، بدون دستاوردی خاص، به کار خود خاتمه داد و جز تنش لفظی میان مارشال دوستم و ملا فاضل، یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده طالبان و نیز اظهارات دکتر عبدالله مبنی بر توافق دو طرف برای سرعت بخشیدن به مذاکرات، علنا هیچ برآیند خاص دیگر نداشت. حالا همه چشم‌ها به نشست ترکیه دوخته شده است. نشستی که گفته می‌شود به احتمال زیاد روند صلح افغانستان را به سمت‌وسوی تازه‌ای حرکت خواهد داد و نتایج اثرگذاری خواهد داشت.