پیام نوروزی شاهزاده رضا پهلوی:‌ ۱۴۰۰، «سال نه بزرگ به جمهوری اسلامی»

شاهزاده رضا پهلوی در پیام سالیانه خود گفت نوروز «امید به عظمت دوباره ایران» است

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد سابق ایران و از چهره‌های اصلی مخالف جمهوری اسلامی، در پیام نوروزی خود به سختی‌های سالی که از پی گذشت اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که سال اول قرن جدید «سال روزگار نو» برای ایرانیان باشد.

شاهزاده رضا پهلوی در پیام خود که در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر منتشر شده است، به سختی‌های جهان در سال گذشته اشاره کرد و افزود که این سال برای ایرانیان حتی سخت‌تر از بقیه جهانیان بوده است. او گفت: «در این سال علاوه بر رژیم اهریمنی، کرونا هم، جان عزیزان و دوستان‌مان را گرفت.» او اشاره کرد که خود نیز نزدیکان و دوستانی را از دست داده است و بیش از یک سال است که از نزدیک موفق به دیدن مادرش، شهبانو فرح پهلوی، نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پیام اما امید بسیاری نیز به چشم می‌خورد. شاهزاده رضا پهلوی گفت از زمان سر کار آمدن جمهوری اسلامی تا کنون هیچ سالی مثل سال ۱۳۹۹ برای مردم ایران پر از «همدلی» و نزدیک شدن به همدیگر نبوده است. او کارزار برای نجات جان محکومین به اعدام و اعتراضات به کشتار کولبران کرد و سوخت‌بران بلوچ را نشانه‌هایی از این همدلی دانست. او در ضمن به شکل گرفتن کمپین «نه به جمهوری اسلامی» در روزهای پایانی سال اشاره کرد و آن‌ را «اوج همزیستی» دانست که «تکثر و گوناگونی بی‌نظیر» آن «نمونه‌ای از تکثر و گوناگونی ملت تاریخی ایران» است.

اشاره شاهزاده رضا پهلوی به کارزاری است که اخیرا با حمایت چند صد نفر از چهره‌های سرشناس ایرانی با گرایش‌های سیاسی مختلف آغاز شده است و پیغام محوری آن «نه» گفتن به جمهوری اسلامی است. هنرمندانی همچون ابی، داریوش، هیچکس و شاهین نجفی؛ تورج اتابکیِ تاریخ‌دان و اسماعیل خوئیِ شاعر از چهره‌های سرشناس حامی این جنبش در خارج از کشور هستند. در میان ساکنین ایران نیز چند نفر از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره علیه رهبری علی خامنه‌ای از این کارزار حمایت کرده‌اند، از جمله زرتشت احمدی راغب و شهلا انتصاری.

شاهزاده رضا پهلوی در پیام خود گفت نوروز جزو «پدیده‌های شکوهمند» تاریخ ایران است و نمادی از امیدواری ملت ایران. او گفت نوروز می‌تواند امیدی باشد به «عظمت دوباره ایران» و «زیست بهتر» برای مردم کشورمان.

شاهزاده رضا پهلوی گفت دربیش از چهل سالی که نوروز را در «غربت» جشن گرفته «لحظه‌ای در فرا رسیدن بهار زندگی ایرانیان» شک نکرده است. او گفت این امید در پی حرکت‌های «هفته‌های اخیر» به طور خاص افزایش یافته است.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان پیام خود، با ابراز امیدواری برای اینکه سال ۱۴۰۰ سال «پایان سختی‌ها و دوری‌ها، سال به بار نشستن همدلی‌ها»  باشد، امسال را «سال نه بزرگ به جمهوری اسلامی» اعلام کرد.