نخست‌وزیر پاکستان کرونا گرفت

عمران خان دوز اول واکسن چینی را زده بود 

آقای خان روز پنجشنبه پس از دریافت واکسن، از مردم خواسته بود برای مقابله با موج سوم ویروس کرونا هوشیار باشند-PAKISTAN PRIME MINISTER OFFICE/AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، و همسرش مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند. دکتر فیصل سلطان، وزیر بهداشت پاکستان، روز شنبه گفت آقای عمران مشغول گذراندن دوران قرنطینه در خانه خود است و پزشکان همان‌جا او را مداوا می‌کنند. به گفته مقامات، این قرنطینه حداقل ۱۰ روز طول می‌کشد. 

نخست‌وزیر ۶۸ ساله که پیش از ورود به جهان سیاست از بازیکنان مشهور بازی کریکت بود، روز پنجشنبه اولین دوز واکسن چینی «سینوفارم» را دریافت کرده بود. این واکسن تنها گزینه موجود در پاکستان است. 

وزارت بهداشت پاکستان تاکید کرد که موثر بودن واکسن نیاز به دو دوز دارد و تاثیر آن چند هفته طول می‌کشد، و مردم را تشویق کرد که به علت ابتلای نخست‌وزیر از دریافت این واکسن امتناع نکنند.

این وزارتخانه روز شنبه در توییتر تاکید کرد که آقای خان هنوز «به طور کامل واکسینه نشده بود» چون دوز اول واکسن را تازه دو روز پیش دریافت کرده بود. در آن توییت می‌خوانیم: «شکل گرفتن پادتن ۲ تا ۳ هفته پس از دوز دوم واکسن‌های دو دوزی ویروس کرونا، طول می‌کشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار دانشگاه جانز هاپکینزِ آمریکا، پاکستان، که ۲۲۰ میلیون جمعیت دارد، بیش از ۶۲۳ هزار مورد ابتلا به کرونا و نزدیک به ۱۴هزار مورد مرگ داشته است. 

پاکستان نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر عملکرد موفقی در کنترل همه‌گیری داشته است، اما در چند هفته گذشته شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌ایم. همین باعث شده است که محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها در نقاطی از کشور از نو اعمال شوند. دکتر سلطان گفته است که افزایش اخیر موارد ابتلا «بسیار نگران‌کننده است.» این مقام در نشستی خبری گفت که اسلام‌آباد (پایتخت کشور)، پیشاور، کراچی و شهرهای بزرگ استان پنجاب، از نقاط نگران‌کننده هستند. 

روند تزریق واکسن در پاکستان حدود یک هفته پیش، از روز ده مارس آغاز شد. شهروندان بالای ۶۰ سال در اولویت دریافت واکسن قرار دارند. در این کشور هم مثل سایر کشورها برخی افراد خواهان دریافت واکسن نیستند. انتشار تصاویر تزریق واکسن به آقای خان، قرار بود باعث تشویق واکسیناسیون شود. 

آقای خان روز پنجشنبه پس از دریافت واکسن، از مردم خواسته بود برای مقابله با موج سوم ویروس کرونا هوشیار باشند. 

شهباز گیل، سخنگوی عمران خان، بلافاصله پس از انتشار خبر ابتلای وی تاکید کرد که موضوع ربطی به واکسن کرونا ندارد. آقای گیل در توییتر نوشت: «آغاز مصونیت چند هفته پس از واکسن طول می‌کشد. حتما بزرگ‌ترها و عزیزان خود را واکسینه کنید. مراقب باشید.»

آقای گیل گفت نخست‌وزیر کمی سرفه و تب داشته و برای بهبود او دعا کرد. 

نخست‌وزیر پاکستان در جلسات متعددی شرکت داشته است و اخیرا در نشستی امنیتی در اسلام‌آباد شرکت کرد و در آن‌جا بدون ماسک برای حضار سخنرانی کرد. روز جمعه نیز تصویر بدون ماسک او هنگام دیدار با مقامات و افتتاح پروژه‌ای دولتی منتشر شد. وزرای دولت و سایر مقامات که در سه روز گذشته با او تماس داشته‌اند، آزمایش می‌دهند تا معلوم شود که آیا آن‌ها هم کرونایی شده‌اند یا نه. منتقدان پیش‌تر از آقای خان به علت ماسک نپوشیدن در دیدارها و مراسم علنی انتقاد کرده‌اند. 

سید ظلفی بخاری، دستیار ویژه عمران خان در موضوع پاکستانی‌های مقیم خارج کشور، گفت نخست‌وزیر احتمالا پیش از واکسینه شدن در روز پنجشنبه به این ویروس مبتلا شده بوده است.  او نیز روز دوشنبه در توییتر تاکید کرد که «واکسن‌ها امن و امان هستند و می‌بایست دریافت شوند.»