اولین رئیس جمهوری زن تانزانیا سوگند یاد کرد

STR / AFPخانم حسن در سال ۲۰۰۰ پا به عرصه سیاست گذاشت - 

سامیه سولوهو حسن روز جمعه اولین رئیس جمهور زن تانزانیا شد.

او پس از درگذشت جان ماگوفولی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، به این سمت رسید و سوگند یاد کرد.

خانم حسن شصت و یک ساله که حجاب بر سر و قرآن در دست داشت، در مقر دولت در شهر دارالسلام، بزرگترین شهر تانزانیا، کارش را شروع کرد.

در مراسیم تحلیف، اعضای کابینه، و روسای جمهور پیشین علی حسن موینی و جاکایا کیکوته حضور داشتند.

بیش از دو هفته بود که ماگوفولی، رئیس جمهوری پیشین، در انظار دیده نشده بود و تلویزیون دولتی چهارشنبه شب مرگ او را اعلام کرد. ماگوفولی گفته بود که شیوع کرونا مشکلی در این کشور آفریقای شرقی به وجود نیاورده و دعای مردم بیماری را از کشور محو کرده است. ولی چند هفته پیش از درگذشت، اذعان کرد که این ویروس خطرناک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقابله با همه‌گیری کرونا یکی از آزمونهای اصلی رئیس جمهور جدید خواهد بود. در زمان ریاست جمهوری ماگوفولی، این کشور شصت میلیون نفری تلاشی برای تهیه واکسن یا ترویج استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماتی نکرد. به گفته مسئولان بهداشتی آفریقا، این سیاست همسایگان تانزانیا را به خطر انداخت.

گرچه خانم حسن اعلام کرد که علت مرگ ماگوفولی نارسایی قلبی بوده، توندو لیسو، از رهبران تبعیدی اپوزیسیون، می‌گوید که رئیس جمهوری قبلی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

خانم حسن در سال ۲۰۰۰ پا به عرصه سیاست گذاشت و نماینده پارلمان این کشور شد. چهارده سال بعد به عضویت کابینه در آمد و نایب رئیس مجلس موسسان شد که قانون اساسی جدیدی برای تانزانیا تدوین کرد.

بیشتر از جهان