امیرسالار داودی، وکیل زندانی، به کرونا مبتلا شد

پیش‌تر اخباری مبنی بر شیوع کرونا در بند زندانیان عقیدتی زندان اوین منتشر شده بود

امیرسالار داودی، وکیل حقوق بشر - عکس از رسانه‌های اجتماعی 

طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داودی، وکیل دادگستری و زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، از ابتلای همسرش به ویروس کرونا در زندان خبر داد.

طناز کلاهچیان در حساب توییتر خود نوشته است که «بر حسب اظهار شفاهی رییس بهداری زندان اوین، نتیجه آزمایش ویروس کرونای امیرسالار داودی مثبت اعلام شد.

امیرسالار داودی، وکیل و مدافع حقوق بشر، به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌ و راه‌اندازی یک کانال تلگرامی، به مجموعاً ۲۹ سال و سه ماه حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شده است. که ۱۵ سال حکم زندان او قابل اجراست.

روز گذشته نیز نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر محبوس در بند زنان زندان اوین، با انتشار نامه‌ای، در اعتراض به شرایط نامناسب زندانیان سیاسی با توجه به شیوع ویروس کرونا و با درخواست آزادی زندانیان سیاسی از آغاز اعتصاب غذای خود در زندان خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر «اطلس زندان‌های ایران» در گزارشی نوشته بود که به دنبال بروز علائم کرونا در میان تعدادی از زندانیان بند هشت زندان اوین گروهی از زندانیان سیاسی این بند در حیاط زندان اعتصاب کرده‌اند.

اطلس زندان‌های ایران که به طور اختصاصی اخبار مربوط به زندانیان را پوشش می‌دهد گزارش داده بود که «در پی شیوع همه گیری و بروز علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ اوین، "۲۷ زندانی سیاسی با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط وخیم پیش آمده در این اندرزگاه شدند».

کانال خبری امتداد هم ، نوشته بود که «بخشی وضعیت پیش آمده به پنهانکاری مسئولان زندان اوین باز می‌گردد. بر اساس اظهارات یکی از این زندانیان، هفته پیش تست کرونای آنها مثبت شده اما مسئولان زندان از بیان این مطلب امتناع کردند».

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه نیز با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که اسماعیل عبدی، معلم زندانی و جعفر عظیم‌زاده فعال کارگری از جمله ۱۲ نفری هستند که به کرونا مبتلا شده‌اند و در بیمارستان زندان به سر می‌برند.

در ماه‌های گذشته و پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در زندان‌های ایران، بسیاری از خانواده زندانیان سیاسی و سازمان‌های حقوق بشری، خواستار اعطای مرخصی یا آزادی فوری زندانیان سیاسی شدند. اما قوه قضائیه با وجود وعده‌های مختلف، تنها به تعداد محدودی از زندانیان سیاسی مرخصی اعطا کرده است و همچنان شمار زیادی از زندانیان سیاسی-عقیدتی در شرایط بسیار نامناسب و بدون دسترسی به خدمات بهداشتی و پزشکی در زندان به سر می‌برند.

چندی پیش بود که سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی نوشته بود که «مقامات ارشد سازمان‌ زندان‌ها بارها برای تامین امکانات مورد نیاز برای مهار شیوع کرونا و درمان زندانیان مبتلا شده، درخواست داده‌اند، اما دولت ایران این درخواست‌ها را نادیده گرفته است».

عفو بین‌الملل گزارش خود را براساس «نامه‌های رسمی لو رفته‌ای» نوشته بود که نشان از قصور مقامات دولتی در رسیدگی به وضع شیوع کرونا در زندان‌های ایران است. 

در گزارش عفو بین‌الملل آمده بود: «این نامه‌های رسمی مستنداتی رسواکننده از قصور فاجعه‌بار دولت ایران در زمینه محافظت از زندانیان را به دست می‌دهد. درخواست‌های مکرر برای تامین اقلام ضروری از جمله مواد ضد عفونی کننده، تجهیزات حفاظتی شخصی و لوازم پزشکی نادیده گرفته‌ شده‌اند.»

بیشتر از