بیانیه نشست مسکو: طرف‌های درگیر در افغانستان فورا آتش‌بس بدهند

واشنگتن تلاش برای جلب حمایت قدرت‌‌‌های منطقه از طرح صلح خود را بیشتر کرده ‌است

اشرف غنی (چپ) رئیس جمهور افغانستان، در نشست مسکو- Alexander Zemlianichenko / POOL / AFP

ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین و پاکستان روز پنجشنبه در نشست مسکو از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواستند فورا اعلام آتش‌بس کنند.

به گزارش رویترز، شش هفته مانده به موعد خروج سربازان آمریکایی از افغانستان پس از بیست سال، واشنگتن برای نخستین بار مقامی بلندپایه برای شرکت در این مذاکرات صلح به مسکو فرستاد.

هدف از مذاکرات مسکو، دمیدن جانی تازه به گفتگو‌های میان دولت افغانستان و طالبان در دوحه قطر است، که دچار وقفه شده ‌است. دولت افغانستان طالبان را متهم می‌کند که برای توقف خشونت کاری انجام نداده‌ است.

در پایان نشست روز پنجشنبه، بیانیه مشترکی منتشر شد که در آن آمده ‌است: «در این نقطه عطف حساس، چهار کشور ما از طرفین می‌خواهند وارد مذاکره شوند و به توافق صلحی دست یابند که به بیش از چهار دهه جنگ در افغانستان پایان دهد.»

بیانیه از دو طرف خواست به خشونت خاتمه دهند و از طالبان خواست در بهار و تابستان، دوباره دست به تهاجم نزنند. همچنین چهار کشور گفتند که به حمایت سیاسی و اقتصادی از افغانستان پس از امضای توافق صلح، متعهدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رویترز، حضور زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا، نشانه این بود که واشنگتن تلاش خود را برای جلب حمایت قدرت‌‌‌های منطقه از طرح صلح خود بیشتر کرده‌ است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا باید به‌زودی تصمیم بگیرد که بعد از یکم ماه مه نیروهای آمریکایی را طبق توافق سال گذشته میان طالبان و دولت ترامپ در افغانستان نگه دارد یا نه.

 آقای خلیلزاد می‌کوشد حمایت طرفین را از تشکیل یک دولت انتقالی جلب کند. اما اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مخالف این پیشنهاد است و رهبر طالبان هم گفته است که در چنین دولتی مشارکت نخواهد کرد.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، پس از نشست روز پنجشنبه در توییتی نوشت که تیم مذاکره ‌کننده دولت حاضر است در هر زمینه‌ای با طالبان مذاکره کند.

«ما خواستار توقف کشتار هدفمند و برقراری آتش‌بسی فراگیر برای شروع دور بعدی مذاکرات در فضایی صلح‌آمیز شدیم.»

پیش از آغاز این نشست، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت کشورش متاسف است که مذاکرات دوحه پیشرفتی نداشته است. او افزود: «امیدواریم مذاکرات امروز راه را برای ایجاد شرایط پیشرفت گفتگوها هموار کند.»