چهار نکته طلایی که در مصاحبه کاری به کارتان می‌آید

خیلی مهم است که «تا جای ممکن دیپلماتیک» رفتار کنید

یکی از سوالات بسیار رایج مصاحبه‌های شغلی این است: «بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟» - pixabay 

مصاحبه‌های شغلی معمولا سخت هستند و ممکن است باعث عرق ریختن شما، یا بدتر از آن، موجب ارتکاب اشتباه از سر ترس و اضطراب شوند.

تحت فشار به آسانی می‌توان مرتکب این اشتباهات شد بدون آنکه حتی آنها را تشخیص داد، ولی خوشبختانه کارهایی وجود دارد که با انجام آنها مطمئن خواهید شد از این مرحله سربلند بیرون خواهید آمد.

به غیر از موارد واضح باید و نبایدها، برای مثال اینکه ظاهری مناسب داشته باشید و هرگز به هیچ وجه دیر نکنید، موارد مشهود بسیار دیگری وجود دارد که کارفرمایان همواره شاهد آنها هستند و با کمی آمادگی به راحتی می‌توان از آنها اجتناب کرد.

دو کارشناس، دیل ویلیامز دبیر استخدام در شرکت یوک، و سینه‌آد بانتینگ، نایب رئیس بازاریابی مانستر در اروپا، در مصاحبه با نشریه گلمور از چهار چیزی صحبت کرده‌اند که برای گرفتن یک شغل هرگز نباید در مصاحبه شغلی ذکر شوند.

هرگز نگویید کمال‌گرایی بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما است

یکی از سوالات بسیار رایج و مخوف مصاحبه‌های شغلی این است که «بزرگ‌ترین نقطه ضعف شما چیست؟» اما گرچه جستجو در گوگل ممکن است پیشنهاد دهد در پاسخ بگویید شما فردی کمال‌گرا هستید، کارشناسان می‌گویند این گفته در واقعیت یکی از بدترین پاسخ‌هایی است که می‌توانید ارائه دهید.

به گفته خانم ویلیامز، کارفرمای احتمالی شما به دنبال پاسخی شفاف و صادقانه به این سوال است، پاسخی که هنوز جلوه خوبی از شما بروز می‌دهد به جای آنکه کمی مزورانه باشد.

به جای آن او می‌گوید با یک ضعف واقعی خود به این سوال پاسخ و توضیح دهید چگونه می‌توانید آن ضعف را مدیریت کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به انتقاد از رئیس فعلی خود نپردازید

اگر از موقعیت شغلی فعلی خود راضی نیستید، یا شغل قبلی شما به نحوی خوب اتمام نیافته است، شاید وسوسه شوید هنگام جستجو برای شغلی جدید وقتی درباره تجربه شما در شغل قبلی پرسیده شد به گونه‌ای منفی صحبت کنید اما باید بسیار محتاطانه در این راه گام بردارید.

خانم ویلیامز توضیح می‌دهد خیلی مهم است که «تا جای ممکن دیپلماتیک» رفتار کنید، ولی با وجود این، اگر اشتباهی کرده، نظری منفی ابراز کردید، با بیان نکاتی مثبت درباره شغل قبلی این اشتباه خود را جبران کنید.

بگذارید بدانند که جاهای دیگر هم مصاحبه شغلی خواهید داشت

وقتی کارفرمای احتمالی از شما می‌پرسد اگر جای دیگری هم به دنبال شغل می‌گردید، پاسخ طبیعی افراد معمولا «نه» است. شما معمولا می‌خواهید این گونه به نظر برسد که این تنها شغلی است که شما به دنبالش هستید. درست است؟

اما خیر، به گفته خانم ویلیامز اینکه بگویید شما برای پیدا کردن کار فقط به یک شرکت مراجعه کرده‌اید باعث می‌شود دیوانه یا دروغگو به نظر برسید.

به جای آن، او می‌گوید صادق باشید و به آنها بگویید تمام گزینه‌های خود را مد نظر دارید.

از بحث درباره تعطیلات استحقاقی خودداری کنید

تعطیلات استحقاقی ممکن است به عنوان موضوعی در مصاحبه شغلی مطرح شود ولی چیزی است که شما باید از بحث کردن درباره‌اش خودداری کنید.

گرچه خیلی مهم است که سوالاتی بپرسید اما سوال پرسیدن در این باره ممکن است این گونه به نظر برسد که شما از همان اول به دنبال گرفتن تعطیلات استحقاقی هستید.

خانم بانتینگ گفت: «شما تازه می‌خواهید یک کار جدید را آغاز کنید اما مانند کسی به نظر خواهید رسید که نمی‌تواند صبر کند تا به زودی به تعطیلات برود و غیبش بزند.»

این مقاله در اصل در مارس ۲۰۱۸ منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی