«کربن خنثی» سوخت جدید هواپیماها

این کشف به طرز چشمگیری به فرایند تولید سوخت‌های مناسب ‌محیط ‌زیست در جهان کمک می‌کند

شرکت‌های هواپیمایی، به سرمایه‌گذاری بر سوخت‌های کم‌کربن یا فناوری هواپیماهای برقی روی می‌آورند - BEN STANSALL / AFP

محققان با استفاده از دی‌اکسیدکربن، سوخت جدیدی برای موتورهای جت تولید کرده‌اند که «کربن خنثی» است.

محققان دانشگاه آکسفورد درمقاله‌ای که در مجله علمی نیچر منتشر شد،‌ اعلام کردند که موفق شده‌اند گاز دی‌اکسیدکربن را به سوخت تبدیل کنند. البته این نخستین بار نیست که چنین موفقیتی حاصل شده است اما فرایندهای قبلی این کار، پیچیده و پرهزینه بود؛ اینک اما با روش جدیدی که گروه شیمی آکسفورد به کار گرفته‌ است می‌توان سوخت «کربن خنثی» و مقرون‌به‌صرفه را تولید کرد.

بنژن یائو، یکی از محققان این گروه در مصاحبه با تارنمای فوربس گفت: «همان‌طور که می‌دانید از این موفقیت و اثر آن بر تولید سوخت برای هواپیماهای دوستدار ‌محیط‌زیست به‌راستی هیجان‌زده هستیم. با توجه به دردسری که تغییرات زیست‌محیطی ایجاد کرده است، کشف ما به طرز چشمگیری به فرایند تولید سوخت‌های مناسب ‌محیط‌زیست در جهان کمک می‌کند.»

او افزود که روش این گروه نسبت به روش‌های قبلی «اقتصادی‌تر و زیست‌محیطی‌تر» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این روش دی‌اکسیدکربن را از هوا می‌گیرند و با استفاده از هیدروژن و واکنش‌یار(کاتالیزور) ساخته شده از ترکیب آهن، منگنز و پتاسیم، ‌آن را به سوخت تبدیل می‌کنند. یائو می‌گوید که کمتر بودن تعداد فرایندها باعث شده است کارایی افزایش و هزینه کاهش یابد.

به گفته پیتر ادواردز، استاد شیمی و سرپرست این طرح تحقیقاتی، این گروه در حال همکاری با صنعت هواپیمایی است تا نخستین کارخانه آزمایشی تولید «سوخت با آلایندگی صفر» در جهان را راه‌اندازی کنند.

یائو می‌گوید: بر این باوریم که اکنون با بازمصرف دی‌اکسید کربن، افق روشنی برای تولید سوخت‌های زیست‌محیطی در صنعت هواپیمایی وجود دارد.

با توجه به آنچه کنشگران محیط ‌زیست می‌گویند اگر می‌خواهیم به اهداف مندرج در پیمان پاریس برای کاهش انتشار آلاینده‌ها دست یابیم باید بدانیم که تلاش برای کربن‌زدایی از مسافرت هوایی رو به اوج است و البته وضعیت صنعت هواپیمایی در دوران قبل از کرونا فاقد پایداری زیست‌‌محیطی بود.

شرکت‌های هواپیمایی هر چه بیشتر به سرمایه‌گذاری بر زیست‌سوخت‌ها، سوخت‌های کم‌کربن یا فناوری هواپیماهای برقی روی می‌آورند.

در سپتامبر ۲۰۲۰ نخستین پرواز مسافری با سوخت هیدروژنی-برقی جهان با موفقیت انجام شد. در آن پرواز، هواپیمایی با شش سرنشین از فرودگاهی در کرنفیلد انگلستان پرواز کرد و پس از پیمودن یک مسیر دایره‌ای کامل، بازگشت و به زمین نشست.

شرکت زیراویا، مالک این هواپیما، اعلام کرد که این نخستین پروازی بود که یک هواپیمایی تجاری با استفاده از سوخت هیدروژنی و انرژی خورشیدی انجام می‌داد.

هواپیمایی «پایپر ام‌کلس» این شرکت که از نو تجهیز شده، در حال حاضر بزرگترین هواپیمای هیدروژن‌سوز جهان است.

© The Independent

بیشتر از زندگی