انجمن خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی: گزارش جمهوری اسلامی «دروغ‌پراکنی» است

این انجمن گفت تناقضات موجود در ادعاهای جمهوری اسلامی «ثابت می‌کند» پرواز «عمدا سرنگون شده است»

تصویر جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ - عکس از توییتر

انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی به گزارش نهایی جمهوری اسلامی درباره  پرواز پی‌اس۷۵۲ واکنش نشان داد و ضمن رد کردن ادعاهای موجود در آن گفت این گزارش «چیزی بیش از ادعاهای ساختگی در ادامه دروغ پراکنی نیست.»

این گزارش به فارسی و انگلیسی در وب‌سایت این انجمن منتشر شد و حامد اسماعیلیون، که همسر و فرزند خود را در این پرواز از دست داد، متن آن‌را در ویدئویی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده خوانده است.

انجمن می‌گوید اطلاعات موجود در گزارش، سناریوی مورد ادعای جمهوری اسلامی که طبق آن خطای انسانی باعث شلیک به پرواز ۷۵۲ شده را تایید نمی‌کنند. در بیانیه انجمن آمده که «شواهد موجود و تناقض‌هایی که در ادعاهای جمهوری اسلامی وجود دارند این موضوع را ثابت می‌کند که پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) عمدا سرنگون شده است.»

این انجمن گفت در چند ماه گذشته مستندات و شواهد دال بر ادعای خود را در فضای عمومی منتشر کرده است.

پیش از این، اگنس کالامار، گزارشگر ویژه سازمان ملل در کشتارهای فراقانونی، نیز در نامه خود به مقامات ایران گفته بود که عدم همکاری آن‌ها با تحقیقات راجع به این هواپیما این گمانه را مطرح می‌کند که شاید این پرواز عامدانه هدف گرفته شده است. بیانیه انجمن خانواده‌ها به خانم کالامار و سایر چهره‌ها همچون دیپلمات‌های کانادایی و اوکراینی اشاره می‌کند که از عدم همکاری حکومت ایران در امر روشن شدن حقیقت انتقاد کرده‌اند.

انجمن در بیانیه خود با اشاره به مشکلات موجود در گزارش جمهوری اسلامی می‌نویسد: «سلسله مراتب فرماندهی همواره گنگ و مبهم باقی مانده‌اند. اشتباهات عمده بدون توضیح رها شده‌اند. تصمیم در باز گذاشتن فضای هوایی در آن برهه از زمان هم قابل درک نیست. ادعای خطای انسانی هیچ‌گاه ثابت نشده است و انجمن همواره فرض بر این دارد که رژیم جمهوری اسلامی فضای هوایی را عمدا باز گذاشته و هواپیما را عمدا سرنگون کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این انجمن از اوکراین و کانادا درخواست کرده ادعاهای حکومت ایران را بررسی کنند و مسئولیت اثبات آن‌ها را بر دوش این حکومت بگذارند. انجمن خواهان علنی کردن مکالمات خلبان با فرودگاه در طول ۵۷ دقیقه تاخیر است. انجمن در ضمن از حکومت ایران خواسته برای عمل به تعهداتش خودش طبق معاهدات سازمان جهانی هوانوردی، ایکائو، اظهارات اوکراین و کانادا در عکس‌العمل به گزارش نهایی را منتشر کند.

بیانیه در پایان پنج خواست مشخص پیش روی «دولت‌های متضرر و نهادهای بین‌المللی» گذاشته است: برملا کردن تناقضات ادعاهای موجود در گزارش جمهوری اسلامی، انتشار بلافاصله اطلاعاتی که به «حقیقت‌یابی» کمک می‌کند، در اولویت قرار دادن پرونده هواپیمای ۷۵۲ در تمام مذاکرات با حکومت ایران از جمله مذاکرات هسته‌ای، اعمال تحریم‌های مشخص و هدفمند مثل قانون مگنتسکی علیه سپاه پاسداران و دیگر مقامات حکومت ایران، ارجاع پرونده پرواز ۷۵۲ به دیوان بین‌المللی دادگستری پس از سه ماه مذاکره در صورتی که اطلاعات کامل به دست نیاید.

در خط آخر بیانیه آمده است: «جهان نباید از پا بنشیند تا آمرین و عاملین این جنایت مجازات شوند و تا ضوابطی اتخاذ شود که متضمن امنیت پروازهای بین‌المللی بر فراز ایران باشد.»

در گزارش نهایی ایران، یک رادار معیوب و خطای انسانی یک اپراتور پدافند هوایی دلیل سقوط هواپمایی دانسته شدند که در پی شلیک دو موشک از سوی سپاه پاسداران سرنگون شد تا تمام ۱۷۶ سرنشین آن کشته شوند.

دولت کانادا هم پیش از این در واکنش به این گزارش گفته بود که این سند «هیچ تلاشی نمی‌کند به این سوال حیاتی پاسخ دهد که واقعا چه اتفاقی افتاد.»

رالف گودیل، که از طرف نخست‌وزیر کانادا، جاستین ترودو، مسئول رسیدگی به امر این پرواز شده است گفت انتظار این گزارش کمکی به خانواده‌ها نخواهد کرد چون «کل داستان، یعنی داستان کامل همراه با شواهد موجود» ارائه نشده است.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، هم از این گزارش انتقاد کرد و گفت جمهوری اسلامی این‌گونه می‌کوشد جلوی معلوم شدن دلایل واقعی سقوط هواپیما را بگیرد. کیف نیز این گمانه که سقوط هواپیما عامدانه بوده باشد مطرح کرده است.

اوکراین و کانادا مشغول انجام تحقیقات مستقل خود راجع به این پرواز هستند.

هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۹۸ در حالی که به تازگی از باند فرودگاه خمینی برخاسته بود هدف دو موشک سپاه قرار گرفت و سرنگون شد. این در حالی بود که سپاه تا ساعتی قبل از آن سرگرم موشک‌پراکنی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود تا انتخاب قاسم سلیمانی را بگیرد که پنج روز قبل از آن در بغداد کشته شده بود. سه روز انکار حقیقت، اعلام نشدن منطقه پرواز ممنوع در شرایطی که احتمال درگیری نظامی وجود داشت، پاکسازی فوری محل سانحه، تهدید و ارغاب بازماندگان، چند ماه خودداری از تحویل جعبه‌سیاه و ادعاهای متناقض مقامات جمهوری اسلامی از جمله ابهام‌ها و پرسش‌های بی‌پاسخ در این پرونده فاجعه‌بار است.