گروه بین‌المللی پرواز ۷۵۲ خواهان پاسخگویی جمهوری اسلامی

کانادا، سوئد، بریتانیا، اوکراین و افغانستان از جمهوری اسلامی خواستند شفاف‌سازی کند

پنج کشوری که شهروندانشان در سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی کشته شدند از جمهوری اسلامی خواستند که پاسخگو باشد- وزارت خارجه افغانستان

پنج کشور عضو گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخ‌دهی به قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲، در نخستین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی، از جمهوری اسلامی ایران خواستند گزارش کامل این حمله را منتشر کند.

این گروه که کشورهای کانادا، بریتانیا، افغانستان، سوئد و اوکراین عضو آن هستند، امروز ۱۹ دی‌ماه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:‌‌ «یک سال پیش در صبحگاه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸ پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در نزدیکی تهران ساقط شد. امروز ما خاطره آنان را که جان خود را از دست دادند گرامی می‌داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است:‌ «ما کماکان از ایران می‌خواهیم گزارش کامل و همه‌جانبه‌ای درباره اتفاقات و تصمیم‌هایی که منجر به این فاجعه شد، به اضافه اقدامات عینی برای اطمینان از این که چنین رویدادی هرگز دوباره اتفاق نخواهد افتاد، ارایه کند.» این کشورها بار دیگر تاکید کرده‌اند که خواهان «شفافیت، پاسخگویی و عدالت» هستند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی که در اوج تنش‌ بین ایران و آمریکا پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در بغداد، در نزدیکی تهران سرنگون شد، حامل ۱۷۶ مسافر و خدمه از شهروندان این پنج کشور و نیز ایران بود. در میان قربانیان ۷۰ مرد، ۸۱ زن، ۱۵ کودک، یک نوزاد و ۹ خدمه پرواز از کشورهای ایران، کانادا، بریتانیا، سوئد و افغانستان، جان‌ خود را از دست دادند.

جمهوری اسلامی ایران به‌تازگی تایید کرده است که به خانواده‌های قربانیانی حدود ۱۵۰ هزار دلار غرامت می‌پردازد اما کشورهای که از این حمله صدمه دیده‌اند پیش از هر چیز خواهان شفافیت و عدالت‌ هستند.

بیشتر از جهان