تاخیر در برداشتن تحریم، ننگ ابدی است

رئیس‌جمهور ایران گفت «اقلیتی» در برابر رفع تحریم‌ها سنگ‌اندازی می‌کنند که باید توبه کنند

حسن روحانی در حاشیه جلسه هیئت دولت روز ۲۷ اسفند ۱۳۹۹- President.ir

حسن روحانی در جلسه هیئت دولت روز چهارشنبه ۲۷ اسفند بر تلاش‌های دیپلماتیک دولتش برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها تاکید کرد و از مخالفانش خواست توبه کنند.

رئیس‌جمهور ایران گفت که از نظر او و دولتش، «تاخیر در برداشتن تحریم خیانت است» و «هر جناح، جریان و گروهی که برداشتن تحریم‌ها را یک ساعت به عقب بیندازد، به هر دلیلی باشد، خیانت بزرگ نسبت به ملت ایران کرده است.»

او به مخالفانش گفت که با سنگ‌اندازی در مقابل احیای برجام و متعاقب آن رفع تحریم‌ها «ننگ ابدی» در تاریخ ایران نصیبشان خواهد شد.

روحانی گفت که «تحریم، تضییع حقوق مردم است» و «اقلیتی که در راه (برداشتن تحریم‌ها) سنگ‌اندازی می‌کنند، در ایام ماه شعبان توبه کنند.»

حسن روحانی در صحبت‌های امروزش مشخص نکرد که منتقدان او چگونه در بن‌بست کنونی با دولت جدید آمریکا نقش داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دو ماه گذشته، تلاش ها برای احیای برجام و بازگشت آمریکا به این توافق بی‌نتیجه بوده است. دولت جو بایدن اعلام کرده است که ایران باید گام نخست را بردارد و به تعهدات خود در برجام عمل کند و آنگاه آمریکا نیز به برجام بازخواهد گشت. در مقابل ایران نیز می‌گوید که آمریکا ابتدا باید به برجام برگردد و بعد ایران محدودیت‌ها را مجددا اعمال خواهد کرد.

در آخرین اظهارنظر کشورهای اروپایی عضو برجام درباره بن‌بست احیای توافق هسته‌ای، وزیر امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند گفت که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران به دلیل مشکلات تاکتیکی و همچنین وضعیت داخل ایران پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، به رکود کشیده شده است.»