ابراز امیدواری مدیرکل آژانس به امکان توافق ایران و آمریکا

گروسی: ایران در طول دو سال گذشته مواد هسته‌ای زیادی را تولید و انباشت کرده است

رافائل گروسی: مسائلی هست که باید روشن شود، بازگشت دشوار است اما غیرممکن نیست-ALEX HALADA / AFP

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید بازگشت ایالات متحده و ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ همچنان امکان‌پذیر است، اما هم واشینگتن و هم تهران باید آماده گفت‌وگو باشند.

به گزارش آسوشیتدپرس، رافائل گروسی این مطلب را در یک نشست مجازی با سه کمیته پارلمان اروپا در پاسخ به پرسشی در خصوص اصرار دو طرف برای برداشتن گام اول از سوی طرف مقابل بیان کرد.

وی در این نشست که روز سه‌شنبه برگزار شد، گفت که با هر دو طرف در چارچوب نقش بی‌طرفانه آژانس گفت‌وگو کرده است و فکر می‌کند که بازگشت ایالات متحده به برجام هنوز «ممکن» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس گفت «آنها می‌خواهند برگردند» و افزود، با این حال «مسائلی هست که هنوز باید روشن شوند. غیرممکن نیست. دشوار است، اما ممکن است.»

آقای گروسی که نهاد تحت مدیریت او مسئولیت نظارت بر اجرای برجام را بر عهده دارد افزود، ایران در طول دو سال گذشته مواد هسته‌ای زیادی را تولید و انباشت کرده و ظرفیت جدیدی پیدا کرده است.

وی با بیان این که ایران در این مدت به ارتقای مهارت‌های هسته‌ای خود پرداخته گفت، اگر همین فردا بخواهید همه چیز را به عقب برگردانید، حتی اگر «چوب جادو» هم داشته باشید، باز کلی کار باید انجام شود.

مدیرکل آژانس درباره توافق اخیر با تهران در مورد بازرسی‌های فراپادمانی از تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت، برای طرف‌های برجام مهم است که از این «پنجره فرصت دیپلماتیک» استفاده شود.

ایران در واکنش به خروج آمریکا از توافق، از تعهدات برجامی خود فاصله گرفت و در آخرین مورد اجرای پروتکل الحاقی را، که امکان بازرسی فوری را برای آژانس فراهم می‌کرد، به تعلیق در آورد.

گروسی در سفر ماه گذشته خود به ایران به یک توافق موقت دست یافت که تصاویر دوربین‌های نظارتی آژانس به مدت سه ماه بایگانی شوند و در صورت حل اختلافات، پس از آن در اختیار آژانس گذاشته شوند.