شش کشته و ۴۸۸ زخمی در حوادث چهارشنبه‌سوری یک ماه گذشته

تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٢٠٠ درصد افزایش داشته است

در چهارشنبه‌سوری ۱۳۹۹، بیش از ۲۵ مورد انفجار و تخریب هم در تهران رخ داده است- عکس از مهر

سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از آسیب دیدن ۴۸۸ نفر در کشور در پی حوادث مرتبط با چهارشنبه‌سوری از ابتدای اسفندماه تا غروب شب چهارشنبه‌سوری خبر داد. از روز نخست اسفند تا آخرین چهارشنبه سال، شش نفر نیز جان خود را از دست دادند و ٢٢ مورد قطع عضو، آسیب‌های متعدد چشمی و سوختگی ناشی از برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری هم گزارش شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از سخنگوی سازمان اورژانس کشور، تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٢٠٠ درصد افزایش داشته است.

کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور نیز گفته است که تا غروب شب چهارشنبه ۲۶ اسفند، ٢٠٨ نفر بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال دچار مصدومیت شده‌اند و یک نفر در استان مرکزی جان خود را از دست داده است.

به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور، از ابتدای اسفندماه تا شب چهارشنبه آخر سال، ۱۴۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و ۹ نفر نیز به دلیل حوادث این مراسم به بستری شدن در بخش ویژه نیاز داشته‌اند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور همچنین با اشاره به مصدومان حوادث چهارشنبه آخر سال ایران اضافه کرد:‌ «۵۶ نفر دچار قطع عضو شدند و ۱۴۲ نفر از ناحیه چشم دچار آسیب شدند. همچنین ۲۰۲ نفر نیز به دلیل سوختگی آسیب دیدند.»

به گزارش سازمان اورژانس کشور، تهران با ۱۲۳ مصدوم، آذربایجان شرقی با ۶۰ مصدوم و استان مرکزی با ۴۷ مصدوم، بیشترین تعداد آسیب‌دیدگان را به خود اختصاص دادند.

در چهارشنبه‌سوری ۱۳۹۹، بیش از ۲۵ مورد انفجار و تخریب هم در تهران رخ داده است.

حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران، در گفت‌وگوی خبری تلویزیون دولتی ایران، درباره آخرین وضعیت تهران در شب چهارشنبه آخر سال، با بیان این که «گزارش‌ها خوب نیست»، افزود: ۲۵ مورد انفجار و تخریب در تهران در یک شب رخ داده است که بر اثر آن ۲۲ نفر مصدوم شدند.

به گفته حسین رحیمی، در میدان‌ها و خیابان اصلی کمتر مشکل وجود داشته و بیشتر اتفاقات شب چهارشنبه آخر سال، در خیابان‌های فرعی و کوچه‌ها روی داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته، نیروی انتظامی ایران در خصوص برخورد با برگزارکنندگان مراسم چهارشنبه‌سوری در شهرهای مختلف ایران هشدار داده بود. همزمانی کرونا و محدودیت‌های عبور و مرور، از جمله دلایل این برخوردها عنوان شدند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز با اشاره به هشدارها و تذکرهای جدی به اخلال‌گران نظم و امنیت عمومی در شب چهارشنبه آخر سال، گفته است: «هنجارشکنانی که در این شب بازداشت شوند، در ایام نوروز در بازداشت می‌مانند. خودروی افراد هنجارشکنی هم که در این شب توقیف شود، تا پایان تعطیلات نوروزی در توقیف خواهد ماند.»

البته دولت و حکومت ایران در چهار دهه گذشته همواره با برگزاری مراسم سنتی ایرانی در خیابان‌ها و معابر عمومی، برخورد کرده است و چهارشنبه آخر سال، هم یکی از مهم‌ترین این مراسم است. حالا آخرین چهارشنبه‌سوری سده ۱۳۰۰ در ایران، در میان دود و آتش و کرونا به پایان رسیده است و اهالی شهرهای مختلف ایران، امسال دومین آتش‌بازی‌ و چهارشنبه‌سوری در کرونا را تجربه کردند.

به نقل از منابع تاریخی، در یکی از دیوارنگاره‌های بنای چهل‌ستون در اصفهان ، متعلق به دوران صفویه، جشن و پایکوبی ایرانیان در شب چهارشنبه‌سوری به تصویر کشیده ‌شده‌ است. این دیوارنگاره، پیشنیه کهن این آیین در فرهنگ عمومی ایرانیان از دیرباز تاکنون را نشان می‌دهد.

چهارشنبه‌سوری، یکی از جشن‌های سنتی ایرانی‌ها است که در غروب آخرین سه‌شنبه سال خورشیدی و پیش از فرارسیدن نوروز برگزار می‌شود. هر منطقه از ایران، آداب ‌و رسوم خود را در مراسم اصلی شب چهارشنبه آخر سال، تلفیق کرده‌اند ولی در نهایت، جدا از غذاها و آداب‌ و رسوم خاص هر منطقه از ایران، پریدن از روی آتش، اصلی‌ترین بخش‌ این مراسم به شمار می‌رود. آتش‌افروزی و آتش‌بازی تا خوردن آجیل مشکل‌گشا و دورهمی‌های خانوادگی، قاشق‌زنی و پختن غذاهای مختلف، از دیگر مراسم این شب شادی‌آفرین است.