اثر کرونا بر ذخیره آب سدهای تهران

ذخیره آب پشت سدهای تهران کمتر از سال گذشته است

میزان آب مصرفی مردم تهران رکورد شکسته است-عکس از خبرگزاری مهر

مدیر دفتر بهره‌برداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران روز شنبه اعلام کرد که میزان آب پشت سدهای تهران نسبت به سال گذشته، ۹۷ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

محمد شهریاری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا در این باره گفت که علیرغم افزایش میزان بارندگی در سال آبی جاری، میزان ذخیره آب در پشت سدها ۱۵ درصد کمتر از سال گذشته است.

او دلیل این موضوع را توزیع نامناسب بارش‌ها در دشت و ارتفاعات و در نهایت کسری حجم ذخیره سدها را به دلیل افزایش میزان مصرف آب به خاطر شرایط کرونا دانست.

شهریاری در ادامه اظهار داشت که میزان آب مصرفی مردم تهران رکورد شکسته است.

بر این اساس ساکنان تهران تنها در روز ۲۱ شهریور سه میلیون و ۴۹۵ هزار و ۱۵۲ مترمکعب آب مصرف کردند که این آمار نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۱۷.۳ درصد رشد داشته است. او در ادامه از مردم تهران خواست تا با توجه به شرایط کرونایی کشور، در مصرف آب صرفه‌جویی کنند.

همچنین معاون بهره‌برداری شرکت آب ‌ وفاضلاب استان تهران نیز در مصاحبه با ایرنا درباره نحوه تامین آب شرب تهران توضیحاتی ارائه داد. به گفته او ۲۵ درصد آب تهران از منابع زیرزمینی تامین‌ می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع از آن رو مهم است که طی سال‌های اخیر برداشت از آب‌های زیرزمینی افزایش چشمگیری داشته است. این موضوع می‌تواند عوارض زیست‌محیطی شدید و حتی جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد. برداشت از آب‌های زیرزمینی ایجاد نشست و خشکی سفره‌های زیرزمینی را به دنبال خواهد داشت. با کاهش فاصله بین ذرات خاک در سطوح پایین زمین، امکان جذب آب توسط خاک کاهش می‌یابد و این می‌تواند در صورت بروز باران‌های شدید باعث ایجاد سیلاب شود.

با توجه به شرایط کرونایی و نیاز به رعایت دقیق بهداشت، میزان آب مصرفی نیز افزایش داشته است. از این رو به نظر می‌رسد این میزان از رشد مصرف آب طبیعی است. اما با توجه به محدودیت منابع تامین آب، مدیریت مصرف، تنها راه جلوگیری از قطع دسترسی به آب شرب است.

بیشتر از