تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان، هزار نفر بیش از رقم اعلام شده است

نیویورک تایمز در گزارش تازه‌ای می‌گوید که تعداد کل نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۳۵۰۰ نفر می‌رسد

پنتاگون گفته بود تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر است-WAKIL KOHSAR / AFP

هفت هفته تا ضرب‌الاجل خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، مشخص شد که تعداد کل نیروهای آمریکایی در این کشور هزار نفر بیشتر از ۲۵۰۰ سربازی است که پنتاگون اعلام کرده بود. 

آمریکا و طالبان توافق‌نامه صلح دوحه را امضاء کرده‌اند که بر مبنای آن تمام نیروهای خارجی در صورت برآورده شدن شرایط، اول ماه مه سال جاری میلادی از این کشور خارج خواهند شد. 

اما نیویورک تایمز در گزارش تازه‌ای می‌گوید که تعداد کل نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان به ۳۵۰۰ نفر می‌رسد که هزار نفر بیشتر از تعدادی است که قبلا اعلام شده بود. 

این موضوع می‌تواند روند مذاکرات را بیش از پیش پیچیده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند منبع آمریکایی و اروپایی به نیویورک تایمز گفته‌اند که این هزار نفر مشغول عملیات‌های ویژه در افغانستان هستند و در قالب نیروهای نخبه «رنجرز» در تیم مشترک پنتاگون و سیا کار می‌کنند. بخش دیگری از این نیروها عضو واحدهای موقتی و گذرا هستند که در افغانستان در رفت و آمدند. 

از سویی علاوه بر ۳۵۰۰ نیروی آمریکایی، حدود هفت هزار سرباز ناتو نیز در افغانستان حضور دارند. 

ماموریت اصلی این نیروها حمایت هوایی، آموزش، مشورت و کمک به ارتش افغانستان است. اما این نیروها هر از گاهی عملیات‌های ضدتروریستی نیز انجام می‌دهند. 

آمریکا هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر خروج کامل نیروهایش از افغانستان نگرفته است و دولت جو بایدن در حال بازنگری توافق‌نامه صلح با طالبان است. 

با این حال، مقام‌های آمریکایی خواستار برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای ذی‌نفع در افغانستان از جمله ایران، پاکستان، هند، روسیه، چین و ایالات متحده زیر نظر سازمان ملل متحد شده‌اند تا با رویکرد مشترک برای پایان جنگ در این کشور اقدام کنند. دیروز سفیر چین در کابل به حنیف اتمر، وزیر خارجه کشور گفت که این نشست در ۲۶ ماه مارس برگزار می‌شود. 

از سوی دیگر، آمریکا برای پایان مسؤولانه طولانی‌ترین جنگ تاریخ خود، نشستی با عضویت رهبران افغان و گروه طالبان در استانبول ترکیه برگزار می‌کند تا مذاکرات صلح نهایی شود. این نشست در اوایل ماه آوریل برگزار خواهد شد. 

کارشناسان می‌گویند حتی اگر آمریکا بخواهد تمام نیروهایش را تا هفت هفته طبق توافق‌نامه صلح با طالبان خارج کند، ناممکن است و نیاز به تمدید حضور سربازان وجود دارد.

بیشتر از جهان