افسانه نوابی هنرمند مشهور افغانستان در آلمان درگذشت

وزارت فرهنگ خانم نوابی را هنرمند پیشگام کشور خوانده است

افسانه نوابی (سمت چپ)، هنرپیشه پیش‌کسوت افغانستان در آلمان درگذشت - رسانه‌های اجتماعی

پیکر سلطان، مشهور به «افسانه نوابی»، خواننده نامدار و باسابقه افغان درگذشت. وی که در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان این کشور را به قصد اروپا ترک کرده بود، تا دم مرگ در دیار غربت زندگی کرد و سرانجام در کشور آلمان  و در اثر بیماری، دار فانی را وداع گفت.

مرگ این هنرمند نامدار و قدیمی‌ افغان که از وی ده‌‌ها ترانه ناب و مشهور به جا مانده، واکنش‌ هنرمندان افغان و وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان را در پی داشته است.

محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، بانو افسانه را چنین توصیف کرد: «افسانه نوابی از جمله زنان پیشگام در عرصه موسیقی کشور بود و صدها آهنگ در آرشیو رادیو و تلویزیون افغانستان از او به ثبت رسیده است. او فعالیت هنری خود را از مدارس و با ترانه‌خوانی به مناسبت روز مادر و جشن معلم آغاز کرد و به شکل آماتور به جهان موسیقی راه یافت. او بعدا در این عرصه خوش درخشید و به موفقیت‌های زیادی دست یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای زهیر افزود: «این هنرمند کشور، سال‌های زیادی در رادیو و تلویزیون ملی افغانستان ترانه خواند و در دل‌های مردم شور و شادی آفرید. درگذشت او برای جامعه موسیقی یک ضایعه است. خداوند برای وی بهشت برین و به خانواده،علاقه‌مندان و جامعه هنری افغانستان، صبر و شکیبایی دهد.»

احمد ولی، از جمله هنرمندان نامدار افغان، نیز در پیامی بانو افسانه را افتخار افغانستان خواند و نوشت: «باخبر شدم که هنرمند محبوب و افتخار وطن عزیز ما افغانستان، خانم افسانه، جهان را وداع گفت و به دیار ابدیت پیوست. روحشان شاد و جنت فردوس نصیبشان باد!»

دوستداران این خواننده نامدار افغانستان، بر این باورند که بانو افسانه، دوستدار موسیقی و هنر بود. او به سختی می‌کوشید تا همه‌چیز را بی‌تعصب و با چشمان باز ببیند و آن را هنرمندانه بازتاب دهد. وی زیبایی‌ها، زشتی‌ها و خوبی‌ها را در غربال زیباشناسی و عدالت‌پسندی خود داوری می‌کرد و سهم خود در برابر مردم و میهنش را، درآمیخته با هنر جاودانش ادا می‌کرد.

از بانو افسانه، آهنگ‌های زیادی در بایگانی رادیو و تلویزیون افغانستان وجود دارد که آهنگ دوگانه‌ او با استاد مهوش به نام «اگر زن نمی‌بود، عالم نمی‌بود»، از معروفترین ترانه‌های او است.  

بیشتر از فرهنگ و هنر