سازمان ملل کشتار ۲۳ تن را در ناآرامی‌های سیستان و بلوچستان محکوم کرد

سخنگوی حقوق‌بشر سازمان ملل از مسئولان ایران خواست که «فورا دسترسی به اینترنت را در مناطقی که همچنان قطع است فراهم کنند»

روپرت کالویل سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل - FABRICE COFFRINI / AFP

سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد دست‌کم ۱۲، تا حداکثر ۲۳ نفر، در اعتراض‌های اخیر مردم استان سیستان و بلوچستان به تیراندازی نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران به سوخت‌بران بلوچ و معترضان به کشتار آنها، جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روپرت کالویل سخنگوی دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل در یک نشست خبری در ژنو گفت، «حوادث خشونت‌بار و ناآرامی از ۲۲ فوریه آغاز شد، وقتی که سپاه پاسداران طبق گزارش‌ها به سمت گروهی از سوخت‌بران در استان سیستان و بلوچستان در مرز با پاکستان آتش گشود و دست‌کم ۱۰  تن از آنها را کشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی با بیان این که این مساله اعتراضات مردمی در چند شهر استان و برخورد نیروهای امنیتی و سپاه با معترضان و تیراندازی به سوی آنها را به دنبال داشت، گفت تایید آمار کشته‌شدگان به دلیل اختلال در شبکه دیتای تلفن همراه دشوار بوده است، اما در برخی گزارش‌های تایید نشده چنین برآورد شده که ۲۳ نفر احتمالا جان خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی حقوق‌بشر سازمان ملل در ادامه از مسئولان ایران خواست که «فورا دسترسی به اینترنت را در مناطقی که همچنان قطع است فراهم کنند.»

کمپین حقوق‌بشر در ایران در گزارشی از کشته شدن حداقل ۲۳ نفر از معترضان از زمان شروع ناآرامی‌ها در چهارم اسفند ماه خبر داده بود. در بیانیه این کمپین که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفته شده اختلال و قطعی مکرر شبکه اینترنت در منطقه، امکان به‌روز شدن اخبار اعتراضات را دشوار کرده و باعث شده سرکوب معترضان ادامه یابد.

کانون مدافعان حقوق‌بشر نیز پیشتر با ارسال نامه‌ای به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی فوری این نهاد بین‌المللی به شلیک نیروهای امنیتی و کشتار جمعی از سوخت‌بران و شهروندان سراوان و « سیاست‌های خشونت‌آمیز و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی» شده است.