هشدار نشریه سپاه درباره مصائب حکمرانی بر متولدان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ خورشیدی

نشریه صبح صادق در یادداشتی هشدار داده که نسل جدید ایرانیان طبیعتی «معترض» دارند

نشریه سپاه می‌گوید بخشی از نسل جدید ایران تحت تربیت فضای مجازی بزرگ شده‌اند- ATTA KENARE / AFP

نشریه صبح صادق، که پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران است، در یادداشتی نسبت‌ به مصائب و دشواری‌های حکمرانی بر متولدان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ خورشیدی هشدار داده است.

این یادداشت که با عنوان «نسل z و آینده ایران» منتشر شده به «بررسی نقش فضای مجازی در جهت‌دهی فکری و عقیدتی نسل جدید» پرداخته است.

 در بخشی از این یادداشت درباره متولدین دهه‌های ۸۰ و ۹۰ شمسی آمده است «بررسی برخی از کنش‌های شاخص این نسل به ویژه در فضای مجازی به خوبی نشان می‌دهد حکم‌رانی بر این نسل به راحتی نسل‌های قبل نخواهد بود».

این یادداشت در تحلیل چرایی رفتارها و کنش‌های این نسل می‌نویسد «این نسل بر خلاف نسل‌های قبل از خود عمدتاً طبعی معترض نسبت به وضع موجود دارند؛ به گونه‌ای که حتی برخی جامعه‌شناسان آنها را نسل پلورالیست می‌خوانند».

نویسنده این یادداشت هم‌چنین مدعی شده است که از آن رو که «بخش قابل توجهی از جوانان و نوجوانان کشورمان در فضای مجازی ساخته و پرداخته آمریکا و دیگر کشورهای غربی که ماهیتاً مخالف انقلاب اسلامی هستند، حضور دارند» بنابراین «بخش قابل توجهی از فضای تربیتی نسل z ایرانی در دست دشمن است و باید از هم اکنون تدبیری برای رفع و مقابله با تهدید پیش‌رو داشت».

به زعم نشریه سپاه پاسداران «بی‌توجهی» به متولدین این دهه‌ها باعث شده تا زمینه برای‌ تبدیل شدن بخشی از این نسل به «تهدید جدی علیه آینده نظامات فرهنگی و حتی سیاسی» کشورها را فراهم می‌کند.

هشدار نشریه متعلق به نهاد پرنفوذ سپاه در تصمیمات و اداره مملکت از آن رو قابل توجه است که در اعتراضات مردمی سال‌های ۹۶ و ۹۸ در ایران، بخش بزرگی از معترضان متولدین اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد بودند؛ کسانی که بسیارشان هنوز ۲۰ سالگی را هم تجربه نکرده بودند. در میان اسامی  دستگیرشدگان اعتراضات مردمی سال‌های اخیر هم نام افراد کم سن و سال به وفور دیده می‌شد؛ نسلی که با چشم‌اندازی روشنی در آینده خود نمی‌بینند و  اعتراض را تنها راه مقابله با وضع موجود می‌دانند.

از سوی دیگر این «هشدار» نشریه صبح صادق به نوعی گریز از پاسخگویی عملکرد نظام جمهوری اسلامی برابر نسل جدید ایرانیان نیز هست؛ نسلی که حتی زندگی روزمره و خواسته‌هایش بسیار متفاوت و دور از دنیایی‌ست که مطلوب مقامات جمهوری اسلامی ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر رویکرد اصلی در این یادداشت که نزدیک به رویکرد مقامات مملکتی‌ و در راس آنها علی خامنه‌ای هم هست، ادعا شده که یکی از دلایل تفاوت‌های نسل جدید با نسل‌های گذشته مثل دهه شصتی‌ها، تأکید بر «شعار انحرافی فرزند کمتر، زندگی بهتر» بوده است که باعث شد بیشتر متولدین دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی در خانواده‌هایی کم جمعیت بزرگ می‌شوند و عمدتا «تک فرزند» هستند.

این یادداشت مدعی شده «جمعیت خانواده » یکی از عوامل تأثیرگذار بر زیست اخلاقی، عاطفی و حتی اجتماعی یک انسان است. بنا به استدلال این یادداشت  «همین یک عامل خود موجب تمایز اخلاق و روحیات دو نسل دهه شصتی و دهه هشتادی نسبت به یکدیگر شده است!»

جدای از هشدار نشریه صبح صادق درباره معترض بودن نسل جدید کشور به وضع موجود، متن یادداشت حکایت از آن دارد که تصور مقامات سپاه از رابطه «حاکم» و «مردم » تا چه اندازه نگاه بالا به پایین و البته امنیتی‌ست؛ در این یادداشت درباره «حکم‌رانی» بر نسل جدید سخن به میان می‌آید و مصائب احتمالی آن برای «حاکم» در حالی که اساسا خواسته‌ها و آمال این نسل به هیچ‌وجه مدنظر نیست و تنها مشخصه قطعی درباره این نسل از نظر نویسنده مقاله «نسل z و آینده ایران» ماهیت «معترض» آنان است و اینکه بخش از نسل جدید ایران تحت تربیت فضای مجازی بوده و هستند که به ادعای مقامات جمهوری اسلامی «ماهیتاً مخالف انقلاب اسلامی» است.