سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس: دلیل گرانی، نبود وزارت بازرگانی نیست

منتقدان روحانی می‌گویند قبل از ادغام وزارت بازرگانی و صنایع نیز، هم همین مشکلات و گرانی‌ها وجود داشت

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس معتقد است وجود وزارت بازرگانی و صنعت در کنار هم، باعث ایجاد نوعی دوگانگی و تضاد در مدیریت بازار می شود - عکس از تسنیم

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سخنان حسن روحانی مبنی‌بر اینکه عدم تشکیل وزارت بازرگانی دلیل گرانی‌ها است، گفت:« این حرف دقیق نیست. ما وزارتخانه کار یا مسکن را داریم، اما شاهد مشکلات عدیده در این دو حوزه هستیم. بود و نبود نام بازرگانی بر یک وزارتخانه هم نمی‌تواند اثری داشته باشد.»

به گزارش ایلنا، محمدحسین فرهنگی در این رابطه گفت که قبل از ادغام وزارت بازرگانی و صنایع نیز، هم همین مشکلات وجود داشت و حتی باعث می‌شد نوعی دوگانگی و تضاد در مدیریت بازار به وجود بیاید.

وی همچنین در مورد اینکه برخی مقامات دولتی معتقدند که مصوبات مجلس باعث گرانی می‌شود گفت باتوجه‌ به اینکه لایحه بودجه مربوط به سال ۱۴۰۰ است و اکنون هنوز در سال ۹۹ هستیم.، چنین حرفی صحیح نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، حسن روحانی در جلسه هیئت دولت در ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ گفته بود: «ما که وزیر بازرگانی نداریم اگر می‌داشتیم و اگر میان دولت و مجلس همکاری صورت می‌گیرد، امروز ما روز و نوروز دیگری داشتیم. ما امروز کسی را نداریم که مسئول خرید و اجناس مردم باشد ... یک وزیر داریم که به فکر صنعت خودش و یک وزیر هم داریم که به فکر کشاورزی خودش است. ما یک وزیر می‌خواهیم که به فکر زندگی مردم و مصرف مردم باشد، به فکر این باشد که توزیع چگونه انجام می‌شود. توزیع چه می‌شود؟ توزیع ما بی‌صاحب است و این مشکل اصلی ماست.»

دولت روحانی در سال ۱۳۹۶ لایحه انفصال بخش بازرگانی از وزارت صنعت را به مجلس فرستاد و پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره این طرح در مجلس به تصویب رسید. اما شورای نگهبان آن را تأیید نکرد و برای اصلاح مجدداً به مجلس بازگرداند. در نهایت طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی در دستور کار جلسه علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، اما رأی نیاورد.