وزیر «صمت» برکنار شد

التهابات بازار خودرو به قیمت سمت وزارت رضا رحمانی تمام شد

رضا رحمانی، از سال ۹۷ مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر عهده داشت- فرزاد منتی/ تسنیم

رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با حکم رئیس جمهوری برکنار شد و «مدرس خیابانی» به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد.

این تصمیم حسن روحانی ظاهرا در پی التهابات بازار خودرو و گرانی تولیدات این صنعت طی ماه‌های اخیر و دیدار ابراهیم رئیسی با وزیر «صمت» صورت گرفته است. در آن دیدار، آقای رئیسی «اصلاح نظام تولید و توزیع خودرو را ضروری» دانسته بود.

حسن روحانی نیز ساعاتی بعد از آن دیدار، طی حکمی، رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت را که از سال ۹۷ مسئولیت این وزارتخانه را عهده‌دار بود، برکنار کرد و قائم مقام وی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. 

طی این حکم از سوی حسن روحانی، از آقای مدرس خیابانی خواسته شده است تا نسبت به مدیریت بازار و تامین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی، و بهبود فضای کسب و کار اقدام کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که احمد امیرآبادی‌فراهانی در صفحه توییتر خود در مورد برکناری آقای رحمانی نوشت: «مردم عزیز بدانند آقای روحانی به خاطر مشکلات شما و یا قیمت خودرو آقای رحمانی وزیر صنعت را برکنار نکرد. چهارشنبه به رحمانی ابلاغ شد اگر مجلس به وزارت بازرگانی (بخوانید وزارت واردات و رانت‌خواری) رای ندهد باید استعفا دهید. وزیر هم استعفا را نپذیرفته و برکنار شد.»

این نخستین بار است که حسن روحانی وزیری را برکنار می‌کند. 

از دیگر سو، مرکز رسانه قوه قضاییه نیز در گزارشی از دیدار ابراهیم رئیسی با رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، تنها ساعاتی قبل از برکناری خبر داد و نوشت: «با اشاره به التهابات ایجاد شده در نظام توزیع خودرو و افزایش غیرمنطقی قیمت خودروهای تولید داخل، با توجه به اختیارات اعطایی از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی به وزارت صمت باید از سوی این وزارتخانه تدابیری اتخاذ شود که در ایام شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن به هیچ عنوان مشکل جدیدی برای مردم ایجاد نشود.»

در آن جلسه آقای رحمانی گزارشی از راه‌اندازی مجدد کارخانه‌‌های واگذارشده از سوی سازمان خصوصی‌سازی ارائه کرد و وعده داد که مشکلات مربوط به شرکت هپکو در اسرع وقت مرتفع شود. 

از سوی دیگر، تنها یک روز پیش از این نیز وی به سازمان‌ حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، شورای رقابت، و ستاد تنظیم بازار، مهلتی ۲۴ ساعته داده بود تا در اقدامی مشترک، بازار خودرو را ساماندهی کنند.

مدرس خیابانی کیست؟

حسین مدرس خیابانی که اکنون با حکم حسن روحانی سرپرست وزارت صنعت و معدن و تجارت شده است، سوابقی چون «قائم‌مقام وزیر صنعت، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، مدیرعامل و عضو هیئت ‌مدیره شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، رئیس هیات‌ مدیره گروه تراکتورسازی ایران، و نایب‌رئیس هیئت ‌مدیره گروه توسعه معادن روی ایران» را در کارنامه کاری خود دارد.

رضا رحمانی، وزیر پیشین «صمت»، در آخرین روز خرداد ۹۸ با حکمی آقای مدرس خیابانی را به عنوان قائم مقام خود در امور بازرگانی را منصوب کرد. 

حسین مدرس خیابانی فارغ‌التحصیل دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی در مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیر کل تامین و توزیع کالا، مدیرکل دفتر تنظیم بازار، و عضویت در هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران فعال بوده است و همچنین نزدیک به ۱۰ سال به عنوان مدیرعامل و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی، از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتورسازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب، و شرکت توسعه صادرات مشغول به کار بوده است.

بیشتر از