روز اضافه برداشت از زمین»؛ بدهی‌های ما به زمین بیشتر می‌شود»

ما منابع طبیعی را سریع‌تر از احیاسازی اکوسیستم زمین، مصرف می‌کنیم

Pexels.com

انسان‌ها سهمیه سالانه منابع طبیعی سیاره زمین را (که می‌بایستی تا پایان سال ۲۰۱۹ مصرفش طول بکشد)، سریع‌تر از همیشه، یعنی بیش از پنج ماه زودتر، به اتمام رسانده‌اند.

منابع طبیعی پس از مصرف، مدت زمانی نیاز دارند تا دوباره جایگزین شوند. چنانچه با سرعت منابع مصرف شود، زمین امکان تجدیدش را به همان سرعت نخواهد داشت. روزی که مصرف انسان‌ها از حد تعیین شده فراتر رود، روز اضافه برداشت از زمین (EOD) می‌نامند. همانطور که ما بیش از گذشته مصرف و تخریب می‌کنیم، این روز هر سال زودتر از سال‌های قبل فرا می‌رسد. در سال ۲۰۱۷، دوم اوت «ای او دی» اعلام شد، سال ۲۰۱۸ اول اوت و امسال ۲۹ ژوئیه، یعنی دو ماه زودتر از ۲۰ سال پیش.

با توجه به افزایش مصرف و رشد جمعیت، اکنون ما منابع طبیعی را ۱.۷۵ برابر سریع‌تر از آنچه اکوسیستم‌های زمین بتوانند آنها را بازسازی کنند، مصرف می‌کنیم.

نتایج حاصل از این ولخرجی اکولوژیکی به طور فزاینده‌ای در قالب جنگل زدایی، فرسایش خاک، از بین رفتن تنوع زیستی و ایجاد دی اکسید کربن در جو زمین، آشکار می‌شود.

ماتیس وکرنیجل، یکی از دو مخترع محاسبه ردپای زیست محیطی و بنیانگذار شبکه تأثیرات زیست محیطی جهانی گفت: «ما فقط یک زمین داریم و این در نهایت تعیین کننده‌ی هستی انسان است».

از زمانی که در سال ۱۹۸۶ به روز اضافه برداشت از زمین توجه شد، امسال زودترین زمانی است که به آن رسیده‌ایم. اگر بتوانیم این روز را هر سال ۵ روز به عقب برگردانیم، تا سال ۲۰۵۰، انسان می‌تواند زندگی پایداری در این کره داشته باشد.

کاهش انتشار کربن از سوختن سوخت‌های فسیلی تا میزان ۵۰ درصد باعث می‌شود ۹۳ روز اضافه برداشت به عقب برگردد.

آرون کیلی، از دوستان کمپین اقلیمی کره زمین، گفت: «منابع زمین محدود هستند و ما در شرایط اضطراری هستیم. امروز هشداری برای ما است در مورد اینکه در حال حاضر چقدر داریم اشتباه می‌کنیم، زیرا این اضافه برداشتی نیست که عمیقا در آن فرو رویم و امکان بازپرداختش را داشته باشیم. ما می‌دانیم که راه حل‌ها چیست، بنابراین وقت آن است که امیدوار باشیم و جسور و هنوز که امکانش وجود دارد، به فرصت‌هایی برای تغییر مثبت چنگ بزنیم».

آقای کیلی گفت: «ما باید در مورد نحوه مصرف تجدیدنظر کنیم. مداخله سیاسی در مقیاس گسترده به شدت مورد نیاز است، اما به عنوان فرد نیز کارهایی وجود دارد که ما می‌توانیم انجام دهیم: خرید چیزهای غیرضروری را متوقف کنیم، وسایل را پر دوام سازیم، خانه‌هایمان را عایق بندی کنیم و به طور جمعی جلوی دفن شدن در بدهی‌های زیست محیطی را بگیریم. روز اضافه برداشت از زمین باید به ۳۱ دسامبر برسد، زیرا ما فقط همین سیاره را داریم. ما داریم منابع تجدیدپذیر را خیلی سریع می‌بلعیم. به همین دلیل است که باید  این روز را به عقب برگردانیم و منابعی که زمین به ما می‌دهد را بیش از حد مصرف نکنیم».

© The Independent

بیشتر از جهان