ثبت بیش از ۲۰۰ فقره شکایت سازمان بورس از کانال‌های تلگرامی بورسی

سرپرست معاونت حقوقی دادگستری تهران و معاون حقوقی سازمان بورس جلسه‌ای درباره این پرونده‌ها داشته‌اند

موضوع شکایت‌های سازمان بورس «فعالیت بدون مجوز و دستکاری بازار با اغوای اشخاص ازطریق ایجاد کانال تلگرام» است- تصویر از مریم کامیاب/ خبرگزاری مهر

سازمان بورس و اوراق بهادار ایران بیش از ۲۰۰ پرونده کیفری در رابطه با فعالیت بدون مجوز و دستکاری در بازار سرمایه ازطریق «کانال تلگرام» در محاکم دادگستری استان تهران ثبت کرده است.

خبرگزاری مهر روز جمعه، ۲۲ اسفندماه، در گزارشی اختصاصی، تصویر نامه‌ای را منتشر کرده که سرپرست معاونت حقوقی دادگستری تهران در رابطه با جلسه برگزارشده با معاون حقوقی سازمان بورس به به مقام مافوق خود، یعنی رئیس کل دادگستری تهران ارسال کرده است. 

در این نامه به ثبت بیش از ۲۰۰ پرونده کیفری در محاکم دادگستری استان تهران از طرف سازمان بورس با موضوع «فعالیت بدون اخذ مجوز و دستکاری در بازار سرمایه ازطریق اغوای اشخاص ازطریق ایجاد کانال تلگرام»، آماده‌شدن بیش از ۲۰۰ پرونده مشابه دیگر و امکان افزایش شکایت‌ها تا سقف بیش از ۲هزار پرونده اشاره شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این نامه، در جلسه مشترک معاونت حقوقی بورس و دادگستری از سازمان بورس خواسته شده است تا «با توجه به لزوم صیانت و حفظ اصحاب قلم و جلوگیری از سابقه محکومیت کیفری» درمورد شکایت‌های ثبت‌شده، استفاده از سازوکارهایی همچون «گذشت شاکی در پرونده‌های با قابلیت گذشت»، «بایگانی پرونده» یا «تعلیق تعقیب» و «استرداد شکایت» را در پیش گیرد. 

همچنین قرار بر این شده است که سازمان بورس شکایت‌هایی را که هنوز به قوه قضائیه ارائه نکرده است، تا حد امکان «با سازوکار غیرکیفری در ساختار تشکیلاتی خود حل‌وفصل کند».

علاوه بر این، تصمیم گرفته شده است که سازمان بورس ظرف «شش‌ماه» برنامه عملیاتی و قابلیت اجرای خود را در راستای «ساماندهی، بومی‌سازی و تحقق مدیریت مشارکتی» کانال‌های تلگرام بورسی به انجام رساند.

در نامه آمده است که این تصمیم‌ها با توجه به فصل سوم سند تحول قضایی گرفته شده است که متمرکز بر تحول نظام مدیریت قضایی است.