مصونیت یک دوز واکسن کرونا برای بیماران سرطانی کمتر از دیگران است

به گفته پژوهشگران، با توجه به ضعف سیستم ایمنی بیماران سرطانی، دوز دوم واکسن باید زودتر تزریق شود

انتظار ۱۲هفته‌ای برای دریافت دومین دوز واکسن کرونا، بیماران سرطانی را بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به  کووید-۱۹قرار می‌دهد- Lim Huey Teng/ REUTERS

یک پژوهش نشان داده است تزریق تنها یک دز واکسن فایزر به بیماران مبتلا به سرطان، در مقایسه با افراد سالم، به آنان مصونیت کمتری می‌دهد.

تحقیقات مؤسسه فرانسیس کریک وابسته به دانشگاه «کینگز کالج لندن» نشان داده که دومین دز واکسن فایزر می‌تواند تا حدی به بیماران سرطانی در مقابل کووید-۱۹ مصونیت دهد، اما انتظار ۱۲ هفته‌ای برای دریافت دومین دوز، آن‌ها را بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار می‌دهد.

دراین تحقیقات که نخستین از نوع خود در جهان است، ۲۰۵ بیمار، شامل ۱۵۱ فرد مبتلا به سرطان‌های جامد (دارای تومورهای جامد) مثل سرطان پستان و روده و بقیه بیماران مبتلا به سرطان خون، تحت نظر قرار گرفتند.

آزمایش سلول‌های «تی» (سلول‌های مادر دفاعی بدن) در خون داوطلبان نشان داده است که با تزریق نخستین دوز واکسن) سیستم ایمنی بدن آن‌ها تحریک می‌شود و تاحدی در مقابل کووید-۱۹ مصونیت پیدا می‌کنند.

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ۳۹ درصد بیماران مبتلا به سرطان‌های جامد و ۱۳ درصد بیماران مبتلا به سرطان خون درمقابل واکسن کرونا پادتن تولید کرده‌اند؛ اما این میزان پادتن، در مقایسه با مصونیت ۹۷ درصدی واکسن در افراد سالم بسیار کم است.

دومین دوز واکسن که بنا به توصیه شرکت فایزر، سه هفته پس از نخستین دوز به این بیماران تزریق شد، میزان مصونیت آن‌ها را تا ۹۵ درصد افزایش داد.  

سطح پادتن کرونا در گروهی که برای دریافت دومین دوز واکسن به مدت پنج هفته صبر و تنها یک دوز آن را تزریق کرده بوده‌اند، افزایش نیافته و در رقم ۴۳ درصد در بیماران مبتلا به سرطان جامد و هشت درصد در بیماران مبتلا به سرطان خون، ثابت مانده است.

کلیه افرادی که مبتلا به بیماری سرطان نیستند، با تزریق واکسن به حدی از مصونیت دست می‌یابند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر شیبا ارشاد، متخصص سرطان و پژوهشگر ارشد این تحقیق در دانشگاه «کینگز کالج»، به دولت توصیه کرده است که با توجه به نتیجه این پژوهش، مدت زمانی را که بیماران سرطانی باید برای دریافت دومین دوز واکسن صبر کنند، کاهش دهد. این گزارش هنوز مورد تایید دیگر دانشمندان قرار نگرفته است.

او می‌گوید: «داروهای درمان سرطان تاثیری عمیق بر سیستم ایمنی بدن دارد. سیستم ایمنی بیماران سرطانی نسبت‌به دیگران ضعیف‌تر است. درمورد بیماران سرطانی، باید مراقب سایر واکسن‌ها نیز باشیم.  تزریق دومین دز واکسن به آن‌ها باید تسریع شود.»

اما در این میان، مارتین لدویک، سرپرستار بخش داده‌های مرکز پژوهش‌های سرطان بریتانیا، با اشاره به اینکه پژوهش یاد شده روی «تعداد کمی» از بیماران سرطانی انجام شده، خواهان حفظ جانب احتیاط شده است.

او گفته است: «این پژوهش جالبی است. مهم است که واکنش بیماران سرطانی درمقابل دریافت واکسن ارزیابی شود، اما در این مرحله، این اطلاعاتی است که از طرف سایر دانشمندان تایید نشده است تا اشتباهات و محدودیت‌های آن روشن شود. به همین گونه، تعداد بیمارانی که روی آن‌ها مطالعه شده، به‌ویژه مبتلایان به سرطان خون، محدود است. ما متوجهیم که نتیجه این پژوهش می‌تواند موجب نگرانی شود، اما بیمارانی که تحت درمان سرطان قرار دارند، باید به توصیه پزشکان خود عمل کنند. ما همگان را به تزریق واکسن تشویق می‌کنیم.» 

جِما پیترز، مدیرعامل سازمان سرطان خون بریتانیا، نیز می‌گوید: «ما نگران میزان مصونیت واکسن (کرونا) در بیماران مبتلا به سرطان خون بودیم، زیرا این واکسن‌ها معمولا در بیمارانی که سیستم ایمنی بدنشان تضعیف شده، به‌خوبی دیگران عمل نمی‌کند. هرچند این پژوهش هنوز مورد تایید سایر دانشمندان قرار نگرفته و تنها روی تعداد محدودی بیمار انجام شده، اما خبر نگران‌کننده‌ای است و به دلواپسی‌های موجود می‌افزاید.» 

او می‌گوید:«یافته‌های این پژوهش به معنی آن است که اگر مبتلا به سرطان خونید، نباید حتی پس از دریافت واکسن -به‌ویژه تنها یک دوز آن-  فرض را بر این قرار دهید که در مقابل کووید-۱۹ مصونیت ندارید و لازم است اقدامات احتیاطی را در مورد اجتناب از آلودگی به ویروس همچنان رعایت کنید. هرچند این خبری نگران‌کننده است، اما مبتلایان به سرطان خون باید همچنان واکسن کرونا را تزریق کنند. این واکسن، واکسنی مطمئن است و حتی مصونیتی اندک، بهتر از هیچ است.» 

© The Independent

بیشتر از جهان