تحویل ۱۵۰ هزار دز واکسن ضدکرونای هندی به ایران

۱۰۰هزار دز واکسن کوبایی نیز برای انجام فاز سوم آزمایش انسانی در ایران به مقصد تهران بارگیری شده است

«کووکسین» ساخت شرکت داروسازی باهارات بایوتک است، با همکاری نهادی دولتی به‌نام شورای تحقیقات پزشکی هند- تصویر از حساب توییتر کیانوش جهانپور

در ادامه واردات واکسن ضدکرونا به ایران، ۱۵۰ هزار دز واکسن ضدکرونای هندی به ایران رسید. ۱۰۰هزار دز واکسن کوبایی نیز برای انجام فاز سوم آزمایش انسانی این واکسن به مقصد تهران بارگیری شده است.

خبرگزاری ایسنا، بامداد پنجشنبه، ۲۱ اسفندماه، به نقل از مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک ایران نوشت که محموله واکسن ضدکرونا از هند ساعت ۲۲:۱۵ چهارشنبه وارد فرودگاه امام خمینی شده است. 

به گفته این مقام گمرک ایران، محموله واکسن ضدکرونای واردشده از هند که شامل «۱۵۰هزار» دز واکسن بوده، به‌سرعت ترخیص و به نمایندگان وزارت بهداشت تحویل شده است.

ساعتی پیش از آن، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، حجم این محموله را کمتر اعلام کرده و در توئیتی نوشته بود: «۱۲۵هزار دز واکسن ضدکرونای کووکسین از حیدرآباد هند برای ایران بارگیری شده است. 

 

واکسن ضدکرونای «کووکسین» را شرکت داروسازی باهارات بایوتک، مستقر در حیدرآباد هند، با همکاری نهادی دولتی به‌نام شورای تحقیقات پزشکی هند تولید کرده است. 

پیش از این سه محموله واکسن ضدکرونای روسی، شامل ۲۰هزار، ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار دز واکسن اسپوتنیک‌وی و همچنین یک محموله ۲۵۰هزار دزی اهدایی واکسن سینوفارم چین به ایران تحویل داده شده است.

واکسیناسیون ضدکرونا در ایران از ۲۱ بهمن‌ماه، با واکسن اسپوتنیک‌وی آغاز شد، اما برای واکسن سینوفارم چینی مجوز اضطراری مشروط صادر شده و استفاده از آن، مشروط به «کامل شدن مدارک مطالعات فازهای اول تا سوم آن» اعلام شده بود.

سازمان غذا و داروی ایران، روز چهارشنبه، ۲۰ اسفندماه، بالاخره از تأیید این واکسن و صدور مجوز مصرف اضطراری آن در ایران خبر داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب، واکسن‌های ضدکرونایی که تاکنون در ایران مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌اند، عبارت‌اند از: اسپوتنیک‌وی ساخت شرکت گامالیای روسیه، کووکسین ساخت شرکت باهارات بایوتک هند، واکسن آسترازنکا-آکسفورد ساخت شرکت آرفارم (R-pharm) روسیه، واکسن آسترازنکا-آکسفورد ساخت شرکت اس‌کی‌بیو (SKBio) کره جنوبی و سینوفارم ساخت چین.

بنابر اعلام حیدر محمدی، مدیرکل نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی ایران در ۱۷ اسفندماه، تا پایان سال، سه‌میلیون و ۱۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا نیز از کره جنوبی به ایران ارسال خواهد شد. 

ارسال واکسن کوبایی برای مرحله سوم آزمایش انسانی در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، روز پنجشنبه همچنین در توییتی از بارگیری و ارسال یک محموله ۱۰۰هزار دزی واکسن ضدکرونای سوبرانا-۲ از کوبا برای انجام فاز ۳ آزمایش انسانی این واکسن در ایران خبر داد. 

 

این همان واکسنی است که به‌عنوان واکسن مشترک ایران و کوبا از آن یاد می‌شود و مراحل تولید آن در انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن‌سازی فینلای کوبا پی‌گیری می‌شود.

پیش‌تر قرار بود این واکسن در اسفندماه فاز سوم آزمایش انسانی خود را در ایران آغاز کند، اما به گفته رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در ۱۹ اسفندماه، «با توجه به شرایط»، احتمالا کارآزمایی مرحله سوم این واکسن به بعد از تعطیلات فروردین موکول می‌شود.