کشف یک «ابر نو اختر» بی همتا در کهکشان راه شیری

«این کشف برای فهم و درک شکل‌های مختلف انفجار کوتوله‌های سفید بسیار مهم است»

انفجارهای کوتوله سفید برای مطالعه و بررسی کیهان بسیار مهم هستند- NASA/CXC/SAO & ESA

ستاره‌شناسان موفق شدند تصویری از یک انفجارعجیب ستاره‌ای ثبت کنند که بقایای یک ابر نو اختر را نشان می‌دهد. تاکنون این دیدگاه وجود داشت که بقایای «کمان اِی شرق»، در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری، بقایای یک ستاره عظیم باشد که منفجر شده است، اما اینک دانشمندان نظریه متفاوتی دارند.

مطالعه رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا مشخص کرده است که این بقایا، در واقع از انفجار یک کوتوله سفید می‌آیند که پیش از انفجار، به همراه یک پرتو درخشان، موادی را از ذخایر یک جرم همراه به سمت خود کشیده است. ستاره‌شناسان این نوع از ابر نو اخترها را «ابر نو اخترهای نوع یکم اِی» می‌نامند، زیرا این ابر نو اخترها به طور پیوسته همان میزان نور را به همه جای عالم بیرون می‌دهند. اما «کمان اِی شرق» یک ابر نو اختر نوع یکم اِی معمولی نیست بلکه بر خلاف آن، این ابر نو اختر به یک نوع کمی ضعیف‌تر از ابر نو اختر به نام نوع «lax» تعلق دارد و «کمان اِی شرق»، نخستین نوع از این دست به شمار می‌رود که در کهکشان راه شیری کشف شده است. 

پینگ ژو، از دانشگاه نانجینگ چین که این مطالعه را در دانشگاه آمستردام سرپرستی کرده است، می‌گوید: «در حالی که ما ابر نو اخترهای نوع Iax را در سایر کهکشان‌ها پیدا کرده بودیم، تاکنون هیچ شاهدی مبنی بر شناسایی آن‌ها در کهکشان راه شیری در دست نداشتیم. این کشف برای فهم و درک شکل‌های مختلف انفجار کوتوله‌های سفید بسیار مهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجارهای کوتوله سفید برای مطالعه و بررسی کیهان بسیار مهم هستند، زیرا حرارت تنور و کوره هسته‌ای ستاره‌ها، یا انفجار آن‌ها در زمان مرگ، تنها جایی است که عناصری نظیر آهن، نیکل و کروم می‌توانند در آن ساخته شوند.

شینگ-چی لئونگ، یکی از نویسندگان این مقاله از موسسه فناوری کالیفرنیا در پاسادنا کالیفرنیا، می‌گوید: «این نتایج، تنوع گونه‌ها و دلایل انفجار کوتوله‌های سفید و روش‌های متفاوتی که آن‌ها این عناصر اصلی را می‌سازند، به ما نشان می‌دهد. اگر درباره ماهیت این بقایای ابر نو اختری درست گفته باشیم، این نزدیکترین مثال از چنین چیزی به زمین محسوب می‌شود.»

 دلیل این نوع از چنین پدیده‌ای، برای مدت‌ها مناقشه‌برانگیز بود اما دانشمندان بر این باورند که واکنش‌های حرارتی-هسته‌ای در این ستاره، به مراتب آهسته‌تر از سایر ستارگان صورت می‌گیرد. موضوعی که انفجارهای ضعیفتری را موجب شده است.

بررسی‌های قبلی این موضوع را منتفی ندانسته بودند که «کمان اِی شرق» یک ابر نو اختر نوع یکم اِی معمولی باشد اما این مطالعه جدید، استدلال‌هایی علیه هر دو فرضیه ارائه می‌کند. هم علیه این برداشت که این، یک ستاره پرجرم عظیم باشد و هم این ضد این برداشت که یک ابر نو اختر نوع یکم اِی معمولی است. این بررسی در مجله علمی آستروفیزیکال منتشر شده و نسخه پیش از چاپ آن به صورت آنلاین در دسترس است. 

ژیوآن لی از دانشگاه نانجینگ، می‌گوید: «بقایای ابر نو اختر در پس‌زمینه بسیاری از تصاویر ثبت شده‌ای که چاندار در ۲۰ سال گذشته از سیاه‌چاله عظیم کهکشان ما ثبت کرده وجود دارد. ما احتمالا بالاخره دریافته‌ایم که این جرم چیست و از کجا آمده است.»

© The Independent

بیشتر از علوم