هشدار دریادار آمریکایی: چین به تایوان چشم طمع دارد

«چین ممکن است طی شش سال آینده بکوشد تایوان را تصرف کند»

چین در حال شتاب بخشیدن به طرح‌های خود در زمینه سبقت گرفتن از ایالات متحده در نقش رهبری «نظم بین‌المللی منطبق بر قوانین» تا سال ۲۰۵۰ است-REUTERS/Ann Wang

یکی از دریاداران ارشد ایالات متحده هشدار داد طی درگیری رو به رشد میان این دور کشور آسیایی، چین ممکن است ظرف شش سال آینده به تایوان حمله کند.

دریادار فیلیپ اس دیویدسون، که فرمانده ارشد نظامی ایالات متحده در ناحیه آسیا و اقیانوس آرام است، در پیشگاه کمیته نیروهای نظامی مجلس سنا حاضر شد و گفت چین در حال تسریع طرح‌های خود در زمینه پیشی گرفتن از ایالات متحده در نقش رهبری «نظم بین‌المللی منطبق بر قوانین» تا سال ۲۰۵۰ است.

او هشدار داد: «تایوان آشکارا یکی از اهداف بلندپروازانه آنها تا قبل از وقوع این اتفاق است» و گفت عزم راسخ پکن در به کنترل درآوردن این جزیره با تکیه بر زور در صورت نیاز می‌تواند طی دهه آینده یا حتی «ظرف شش سال آینده» محقق شود.

دریادار دیویدسون طی شهادت خود در این کمیته گفت چین به گونه‌ای روزافزون در حال تقویت آرایش نظامی خود است تا فشار را افزایش داده و نفوذ خود در منطقه را گسترش دهد که به گفته او این اقدام «به ویژه برای تایوان شدیدا نگران‌کننده» است.

او گفت طی سال گذشته پکن «کارزاری هماهنگ از اقدامات دیپلماتیک، اطلاعاتی، و اقتصادی را دنبال کرده و به گونه‌ای روزافزون از ابزار نظامی بهره جسته تا تایپه را از جامعه‌ بین‌المللی منزوی کرده و اگر نیاز باشد آن را مجبور به پیوستن» به چین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نگرانی مطرح شده توسط این دریادار ایالات متحده مشابه با اظهارات تایپه در سال گذشته است که از تجاوز متناوب هواپیماهای چینی به حریم هوایی خود به ستوه آمده بود.

آقای دیویدسون گفت طی سال ۲۰۲۰ ارتش چین «آرایش و نیروهای نظامی خود نزدیک و پیرامون تایوان را تقویت» کرده است تا به این کشور فشار آورده و عزم راسخ خود در این زمینه را به نمایش گذارد.

او گفت: «در زمینه دیپلماتیک، پکن همواره به دنبال جلوگیری از مشارکت معنادار تایوان در سازمان‌های بین‌المللی است. در سال ۲۰۲۰، تایوان از مشارکت به عنوان عضو ناظر در شورای جهانی بهداشت باز ماند علی‌رغم آنکه در مدیریت بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ موفق بود.»

گرچه پکن تایوان را بخش غیر قابل تجزیه‌ای از چین می‌داند، اما تایپه نیز به گونه‌ای روزافزون در حال نزدیک‌تر شدن به کشورهایی نظیر ایالات متحده و هند است تا استقلال خود را به دست آورد، امری که مایه رنجش خاطر پکن شده است.

دریادار ایالات متحده گفت بزرگ‌ترین خطر برای امریکا از بین رفتن نظریه بازدارندگی است که بدون آن چین «جسارت خواهد یافت تا دست به اقداماتی در منطقه بزند که جانشین منافع ایالات متحده در آنجا شود.»

او گفت: «با تغییر توازن نظامی در منطقه اقیانوس آرام و هند به ضرر ایالات متحده، شاهد انباشت بیشتر خطر خواهیم بود که باعث می‌شود دشمنان و رقبای ما جسارت یابند دست به اقداماتی یک‌طرفه بزنند تا وضعیت موجود را تغییر دهند.»

در دوران دولت ترامپ، همکاری نزدیک ایالات متحده با تایوان، از جمله یک قرارداد تسلیحات نظامی جدید، از موارد اصلی نزاع میان این کشور با چین بود. دولت جدید بایدن هم ظاهرا می‌خواهد به این پشتیبانی ادامه دهد که شامل دعوت رسمی از سفیر وقت تایوان در ایالات متحده به مراسم تحلیف بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ می‌شود.

چین به کرات به ایالات متحده اخطار داده از دامن زدن به منازعات خودداری کند. روز سه‌شنبه، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تاکید کرد دیدگاه چین درباره تایوان «ثابت و آشکار» است.

او اظهار داشت «تایوان بخشی جدانشدنی از قلمروی چین است ... چنین مصمم خواهد ماند تا از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع کرده و با استقلال تایوان و دخالت نیروهای خارجی مخالفت خواهد کرد.»

ژائو گفت: «ما از ایالات متحده می‌خواهیم با جدیت از اصل چین واحد و بندهای مقرر در سه ابلاغیه مشترک میان چین و ایالات متحده پیروی کند، فروش تسلیحات نظامی به تایوان را متوقف کند، به موضوعات مرتبط با تایوان به نحوی محتاطانه و مناسب رسیدگی کند و از ارسال هرگونه پیام اشتباه به نیروهای استقلال‌طلب تایوان خودداری کند. در غیر این صورت روابط چین و ایالات متحده آسیب خواهد خورد و همچنین صلح و ثبات منطقه در تنگه تایوان با مشکل مواجه خواهد شد.»

© The Independent

بیشتر از جهان