یک میلیون و ۴۰۰ هزار بارداری ناخواسته، حاصل محدودیت‌های دوران کرونا

به گزارش سازمان ملل، دوازده میلیون زن از دسترسی به وسایل پیشگیری محروم شدند

«همه‌گیری کووید-۱۹، نحوه دسترسی زنان به وسایل جلوگیری از بارداری را تغییر داد.»- Federico PARRA / AFP

یک پژوهش تازه حاکی از آن است که همه‌گیری کرونا به قطع دسترسی ۱۲ میلیون زن به وسایل جلوگیری از بارداری و در نتیجه، یک میلیون و ۴۰۰ هزار بارداری ناخواسته، منجر شده است.

در این گزارش که آژانس بهداشت جنسی و باروری سازمان ملل منتشر کرده، آمده است که زنان در ۱۱۲ کشور جهان با این‌ نوع از عواقب همه‌گیری کووید-۱۹ درگیر شده‌اند.

پژوهشگران صندوق جمعیت سازمان ملل (یو‌ان‌اف‌پی‌ای) می‌گویند که همه‌گیری کرونا، «سریع‌ترین بحران بهداشتی جهان» در ۱۰۰ سال گذشته بوده که ساختارهای بهداشتی را در سراسر جهان زیر فشار بی‌سابقه‌ای گذاشته و منابع مالی متعلق به خدمات بهداشت جنسی را به زمینه‌های دیگر منحرف کرده است.

این گزارش می‌افزاید که این معضل، با خودداری زنان از دسترسی به خدمات بهداشت جنسی همراه شده که از قرنطینه و نگرانی‌های ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ ناشی شده است.

دکتر ناتالیا کانِم، مدیرعامل «یوان‌اف‌پی‌ای» می‌گوید: «بارداری به خاطر همه‌گیری متوقف نمی‌شود. باید اطمینان یابیم که زنان و دختران همچنان به وسایل جلوگیری از بارداری و داروهای دوران بارداری که جانشان را نجات می‌دهد، دسترسی دارند. پیامدهای مخربی که کووید-۱۹ در سال گذشته بر زندگی میلیون‌ها زن و دختر داشته، نمایانگر اهمیت حیاتی ادامه خدمات بهداشت جنسی است.

وی افزود: «به‌رغم اختلالات عمده در دسترسی مردم به وسایل جلوگیری از بارداری، اعضای جامعه بین‌المللی برای محدود کردن وخیم‌ترین عواقب آن دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند. از دولت‌ها گرفته تا موسسات ارائه خدمات بهداشتی، زنجیره عرضه وسایل مدرن جلوگیری از بارداری نشان داد در مقابل فشار مقاوم است و باردیگر خود را از شرایط روزهای نخست همه‌گیری که انبارهایش خالی مانده بود، به موقعیت پیش از بحران رسانده است.»

تنها در بریتانیا، داده‌های اخیر حاکی از یک افت  ۵۳ درصدی در ماه‌های میان آوریل و سپتامبر سال گذشته برای ارائه وسایل جلوگیری از بارداری در مقایسه با سال ۲۰۱۹ است که خدمات بهداشت جنسی ارائه کرده بود.

آمار جدید که از طرف دانشکده بهداشت جنسی و تولیدمثل بریتانیا (اف‌اس‌آراچ) منتشر شده است، نشان می‌دهد که در طول این مدت، ۳۷ درصد -یعنی ۲۴۹ هزار و ۹۲۷ مورد- از میزان تماس مردم با این سرویس کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر آشا کاسیلوال، رئیس «اف‌سی‌آراچ» می‌گوید: «همه‌گیری کووید-۱۹، نحوه دسترسی زنان به وسایل جلوگیری از بارداری را تغییر داد. همان‌گونه که تحقیقات اعضای ما نشان می‌دهد، به‌رغم تلاش خستگی‌ناپذیر پزشکان، پرستاران و کادر درمانی برای تامین حداقل نیازهای زنان، همه‌گیری کووید-۱۹ شدیدا به خدمات جلوگیری از بارداری جامعه لطمه زده است. لیست انتظار برای دریافت وسایل جلوگیری بلندمدت که موثرترین روش برای جلوگیری از بارداری است، بلندتر و بلندتر می‌شود. همه‌گیری به نیاز بر سرمایه‌گذاری پایدار روی خدمات جلوگیری از بارداری، مهر تایید زده است. انتقال کارمندان از کلینیک‌های خدمات جنسی و بارداری که پیش از آن هم دچار کمبود کارمند بود، به تعطیلی این مراکز منجر شده است. کادر درمانی نگران آن است که مردم دیگر به مراقبت‌های موردنیازشان دسترسی نداشته باشند.»

ایندیپندنت به‌تازگی گزارش داد که هزاران زن در بریتانیا که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به وسایل جلوگیری از بارداری دسترسی نداشتند و حامله شدند، ناگزیر به عمل سقط‌‌جنین متوسل شده‌اند.

کلینیک‌های بهداشت جنسی با انتقال کادر درمان خود به مراکز درمان کرونا یا اجبار به قرار گرفتن در قرنطینه، تعطیل یا خدماتشان محدود شده است. این امر عواقب گسترده‌ای به دنبال داشته و بسیاری از زنان را از دسترسی به وسایل معمول جلوگیری از بارداری محروم کرده است.

بسیاری از زنان در دریافت وسایل جلوگیری از بارداری بلندمدت از جمله «آی‌یودی» که مستلزم ملاقات رودررو با پزشک است، محروم شدند زیرا قرارهای ملاقات با پزشک به خاطر جلوگیری از شیوع ویروس یا لغو شد یا از راه دور و از طریق تلفن یا تماس‌های ویدیویی انجام گرفت.

© The Independent

بیشتر از جهان