ممنوعیت ارائه وسایل پیشگیری از بارداری در مناطق عشایری ایران

در منطقه قشلاقی ایل بختیاری، با وجود درخواست زنان وسایل پیشگیری از بارداری به آنها داده نمی‌شود

یک زن بختیاری همراه فرزندانش در زمان کوچ ایل - عکس از خبرگزاری ایرنا

مجله اندیشه پویا، چاپ ایران، در آخرین شماره خود گزارشی منتشر کرده است که بر اساس آن وزارت بهداشت به منظور «افزایش جمعیت» بخشنامه‌ای به مناطق عشایری ارائه کرده است که براساس آن ارائه هرگونه وسایل پیشگیری از بارداری به زنان در این مناطق ممنوع است. 

الناز محمدی، نویسنده این گزارش، در بخشی از این مطلب نوشته است: «در منطقه قشلاقی ایل بختیاری، زنان زیادی به خانه‌های بهداشت می‌روند و وسایل پیشگیری می‌خواهند اما با اینکه‌ وسایل ‌را دارند، به آن‌ها داده نمی‌‌شود.»

این گزارش درباره شرایط سخت و پیچیده زنان این مناطق می‌نویسد: «این زنان در سن پایین ازدواج می‌کنند و با کار زیاد، مجبورند به فرزندآوری زیاد و این موضوع  به افزایش خودکشی و خودسوزی در میان آن‌ها انجامیده است.» 

در بخشی از این گزارش آمده است «تعدادی از این زنان برای رهایی از کتک‌های شوهر و اجبار برای پسرآوری بیشتر، ناچار به بارداری‌اند و خیلی زود چهره و تنشان پیر می‌شود. تعدادی از آنها به دلیل اینکه شوهرانشان اجازه رفتن به بیمارستان را نمی‌دهند، هنوز در چادر و در مناطق صعب‌العبور زایمان می‌کنند و از نظر بهداشتی شرایط بسیار سختی دارند.»

این گزارش با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ طرح بهداشتی و آموزشی خاصی در ییلاق و قشلاق ایل بختیاری اجرا نمی‌شود، نوشته است: « این زنان بار اصلی زندگی و اقتصاد عشایر را به دوش می کشند اما استقلال مالی ندارند و نزدیک به ۹۰ درصدشان تا ششم دبستان درس می‌خوانند و بعد ترک تحصیل می‌کنند.»

سیاست‌های افزایش جمعیت در ایران مشخصا استوار بر خواست رهبر جمهوری اسلامی در ایران است که همواره بر رشد جمعیت ایران تاکید دارند. علی خامنه‌ای چند سال پیش گفته بود که بنا به اعتقاد وی ایران توانایی داشتن جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر را دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر حذف طرح غربال‌گری مادران باردار پیش از زایمان منتشر شد. خبری که بر اساس یک توئیت از کبری خزعلی رئیس شورای اجتماعی زنان در فضای رسانه‌ای جنجال‌ساز شد. رئیس شورای اجتماعی زنان نوشته بود: «با تلاش نمایندگان انقلابی مجلس اجبار مادران به غربالگری پیش از زایمان برداشته شده است». او در بخشی از توئیت خود نوشته بود «حالا دیگر در ایران هیچ مادری مجبور به غربال‌گری و کشتن جنین نیست».

کبری خزعلی البته کمی بعد این توییت را حذف کرد. با این‌حال رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خبر داده است که چنین طرحی در مجلس درحال بررسی‌ست اما هنوز تصویب نشده است. 

غربالگری مادران باردار از سال ۱۳۸۰ در ایران انجام می‌شود. روشی که باعث می‌شود مادر باردار در سه ماه اول حاملگی از احتمال تولد نوزادان با مشکلات چون سندرم داون، تریزومى ۱۸ و تریزومى ۱۳ مطلع شود و از به دنیا آوردن فرزند جلوگیری کند.