صدور نخستین محموله نفتی از قطر پس از رفع محاصره اقتصادی

انتقال این محموله از قطر به امارات متحده عربی می‌تواند نشانه بازگشت روابط تجاری دو کشور به وضع عادی باشد

نفتکش ابوظبی-۳ حدود ۷۰۰هزار بشکه نفت قطر را بارگیری کرده و سه روز بعد، آن را در بندر جبل‌علی دبی تحویل داده است- George Leggett/ MarineTraffic

قطر نخستین محموله نفتی خود را از زمان رفع محاصره اقتصادی آن کشور در ماه ژانویه، به یک کشور همسایه در خلیج فارس فرستاد.  

داده‌های ردیابی نفتکش‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که نفتکش ابوظبی-۳ روز چهارم مارس (۱۴ اسفندماه) حدود ۷۰۰هزار بشکه نفت قطر را بارگیری کرده و سه روز بعد، آن را در بندر جبل‌علی دبی تحویل داده است. صادرات نفت میان دو کشور ممکن است نشانه بازگشت روابط تجاری دو کشور به وضعیت عادی باشد.    

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر بیش از سه سال و نیم پیش، پس از تحریم قطر به اتهام دخالت در امور داخلی این کشورها، حمایت از تروریسم و همکاری با ایران، روابط سیاسی و تجاری خود را با آن کشور قطع کرده بودند. شورای همکاری خلیج فارس در دی‌ماه سال جاری اعلام کرد ریاض و متحدانش که از میانه سال ۲۰۱۷ رابطه خود با قطر را قطع کرده بودند، حالا تمامی روابطشان با آن کشور را احیا می‌کنند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انور قرقاش، وزیر سابق دولت امارات متحده عربی در امور خارجه، پس از آن گفته بود که این کشورها می‌توانند طی یک هفته روابط تجاری با دوحه و سفر به این کشور را از سر بگیرند.

براساس گزارش‌ها، شرکت ملی نفت امارات (ENOC) این نفتکش را برای انتقال میعانات گازی به پالایشگاه دولتی آن کشور در مرکز تجاری امارات متحده عربی، دبی، اجاره کرده است. شرکت ملی نفت امارات در جبل‌علی دبی پالایشگاهی دارد که از میعانات گازی، نفت مایع سبکی که اغلب همراه با گاز طبیعی استخراج می‌شود، برای تولید محصولاتی مانند سوخت جت استفاده می‌کند.

البته درآمد قطر بیش از نفت، بر صادرات و فروش  گاز مایع طبیعی متکی است. 

شرکت ملی نفت امارات به‌طور سنتی خوراک پالایشگاه خود را از ایران تهیه می‌کرد که یکی از بزرگ‌ترین ذخایر گازی جهان را در اختیار دارد، اما در سال‌های گذشته تحریم‌های ایران سد راه این رابطه تجاری شده‌اند. 

بیشتر از جهان